Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

 

Text metodiky navazuje na publikaci Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole, v této oblasti přináší několik dílčích změn a zjednodušení vyplývajících z použití metody identifikace ve 270 základních školách v průběhu školního roku 2023/2024. Oproti původní verzi metodiky je nový text obohacený o popis identifikace dětí se sociálním znevýhodněním v mateřských a středních školách.

Hlavním autorem metodiky je docent Zbyněk Němec z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, který s námi dlouhodobě spolupracuje v rámci projektu Podpora rovných příležitostí (PROP).



Mezi hlavní záměry celého procesu identifikace patří: podpořit citlivost pedagogů k sociálně podmíněným bariérám ve vzdělávání žáků, pomoci pedagogům určit, na které žáky je ve školách potřeba zaměřit různé formy nadstandardní podpory, pomoci školám určit počty sociálně znevýhodněných žáků, na které by škola následně měla získávat od státu zvýšenou (finanční, personální a metodickou) podporu.


Další aktuality

26. červen 2025

Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

Číst více

20. červen 2025

V sérii konferencí jsme představili revizi kurikula pro předškolní a základní vzdělávání

Šestnácti odborných konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech se zúčastnilo téměř 3 200 pedagogických pracovníků a pracovnic.

Číst více

06. červen 2025

Absolventi mohou v dodatku k osvědčení prokazovat svou kvalifikaci v IT oblasti

Od letošního roku mohou absolventi gymnázií prokazovat v celé Evropské unii svoje dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Číst více

05. červen 2025

Evaluační nástroj pomáhá školám hodnotit praktické vyučování

Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

Číst více

04. červen 2025

Novela školského zákona přináší změny v oblasti financování škol a prvky modernějšího vzdělávání

Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, začne od roku 2026 platit nový způsob financování škol a školských zařízení. Změny mají za cíl také zajistit spravedlivější přístup ke vzdělávání, posílit jeho kvalitu a přiblížit výuku aktuálním potřebám žáků i společnosti.

Číst více