Cílem spolupráce Partnerství pro vzdělávání 2030+ a NPI je propojit klíčové experty a expertky při hledání cest, jak zlepšit digitální wellbeing dětí ve školním prostředí.

 

Spolupráce byla oficiálně zahájena v září 2024 prvním setkáním pracovní skupiny složené ze zástupců státní správy, akademických institucí a neziskových organizací. Jejím smyslem je vytvořit sdílený koncept digitálního wellbeingu pro Českou republiku a zároveň identifikovat systémová opatření, která je nutná realizovat ve školách, pokud chceme děti lépe připravovat na život v digitální éře.


Zapojení odborníci a odbornice z vysokých škol, neziskových organizací i státní správy budou navazovat na komplexní pojetí wellbeingu v rámci školy, které je výstupem tříletého úsilí pracovní skupiny Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+. První výstupy spolupráce Partnerství 2030+ a NPI by měly být prezentovány veřejnosti v únoru příštího roku na odborné konferenci Týden pro wellbeing ve škole, kterou Partnerství pro vzdělávání 2030+ organizuje.


Děti je potřeba připravit na budoucnost, to je cílem vzdělávání, a dovednost užívat digitální technologie je toho nedílnou součástí. Je to dovednost, která je a bude stále více součástí dobré adaptace na podmínky světa. Z tohoto hlediska zažíváme ohromnou proměnu, možná jsme ve víru digitální revoluce. Je tedy nutné dětem pomáhat, aby jim digitální technologie skutečně dobře sloužily k celkovému rozvoji a spokojenosti. Vzdělání má v tomto ohledu významnou roli a vyučující proto potřebují podporu. NPI v této oblasti poskytuje již oporu a spolupráce s Partnerstvím 2030+ nad tímto tématem je cestou pro její rozšíření a zkvalitnění. Naším cílem je posílit podporu vyučujících pro přípravu dětí na budoucí výzvy,“ říká Adéla Lábusová, která je součástí vznikající pracovní skupiny za organizaci Jules a Jim a v NPI působí jako metodička.

Dovednosti, které jsou potřeba pro spokojený a plnohodnotný život, se s digitalizací společnosti značně proměnily. České školství však nestíhá držet krok. Dlouhodobě proto usilujeme nejen o to, aby byla problematika digitálního wellbeingu jednotně a uceleně zapracována do rámcových vzdělávacích programů a dalších důležitých dokumentů, ale i smysluplně aplikována v praxi. Bez spolupráce s klíčovými partnery bychom však systémové změny nebyli schopni dosáhnout. Velice si proto vážíme toho, že jsme se mohli stát odbornými garanty tématu digitálního wellbeingu a můžeme přispět k propojení zkušeností z praxe, akademického výzkumu a práce NPI, abychom společně dosáhli skutečné změny v českých školách a připravili děti na zdravou budoucnost v digitální společnosti,“ říká Jana Klusáková Seďová z organizace Onfine (dříve Replug me) a odborná garantka pracovní skupiny za Partnerství pro vzdělávání 2030+.


Podpora digitálního wellbeingu ve vzdělávání byla jedním z témat českého předsednictví v Radě EU. Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) ve spolupráci s Partnerstvím pro vzdělávání 2030+ a dalšími partnery uspořádala na podzim 2022 konferenci Digitální wellbeing dětí, jejímž cílem bylo zvýšit povědomí o problematice digitálního wellbeingu a podpořit ve vzdělávacím systému spolupráci a motivaci k tomu, aby se zvyšovala schopnost dalších generací využívat kyberprostor pro vlastní prospěch a nenechávat se jím ovládat a zahlcovat. Nově ustavená pracovní skupina k digitálnímu wellbeingu bude na tyto výstupy z českého předsednictví navazovat.


Další aktuality

06. červen 2025

Absolventi mohou v dodatku k osvědčení prokazovat svou kvalifikaci v IT oblasti

Od letošního roku mohou absolventi gymnázií prokazovat v celé Evropské unii svoje dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Číst více

05. červen 2025

Evaluační nástroj pomáhá školám hodnotit praktické vyučování

Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

Číst více

04. červen 2025

Novela školského zákona přináší změny v oblasti financování škol a prvky modernějšího vzdělávání

Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, začne od roku 2026 platit nový způsob financování škol a školských zařízení. Změny mají za cíl také zajistit spravedlivější přístup ke vzdělávání, posílit jeho kvalitu a přiblížit výuku aktuálním potřebám žáků i společnosti.

Číst více

29. květen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Tématem je tentokrát podpora rovných příležitostí

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

23. květen 2025

Financování účasti dospělých ve vzdělávání: individuální vzdělávací účty

Individuální vzdělávací účty jsou nástrojem finanční podpory pro vzdělávání dospělých. Cedefop analyzoval jejich potenciál v pěti evropských zemích a upozorňuje na podmínky úspěšného zavádění i možné překážky.

Číst více