Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Švédsku.

 

Ilustrační foto

Švédsko v roce 2023 předsedalo Radě Evropské unie. Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) k této příležitosti aktualizoval publikace, které shrnují švédský systém odborného vzdělávání a přípravy.

V čem švédské odborné vzdělávání vyniká

Vyšší sekundární vzdělávání ve Švédsku je řízeno státem, ale financováno obcemi prostřednictvím poukázkového systému. V tomto decentralizovaném systému se na trhu se vzděláváním utkávají soukromí a veřejní poskytovatelé. Volba školy je na žákovi a jeho rodině. Poskytovateli vzdělávání, kterého si žák vybere, následně obec proplatí poukázku. Úzké propojení vzdělávání a světa práce zajišťují sociální partneři, kteří jsou mimo jiné zastoupeni v tzv. národních radách pro každý z 12 středoškolských programů odborného vzdělávání.

Vyšší sekundární vzdělávání je tvořeno modularizovanými vzdělávacími programy. Pokud například žák změní svou vzdělávací cestu, může si převést předměty do jiného vzdělávacího programu. Modulový přístup také podporuje propojení počátečního a dalšího vzdělávání. Vzdělávání dospělých většinou zahrnuje stejné vzdělávací kurzy, které nabízí střední škola, což umožňuje studujícím navázat na jejich dřívější studium a získat například přístup k vysokoškolskému vzdělání.

Celoživotnímu učení je ve Švédsku tradičně přisuzována vysoká hodnota. Účast v něm byla v roce 2021 vyšší než 34 %, což je nejvíce z 27 členských zemí EU (Eurostat, 2022). Vzdělání, znalosti, dovednosti a kompetence získané odbornou přípravou, v zaměstnání nebo jiným způsobem mohou být validovány a uznány pro část vzdělávacího programu v rámci kurzů vzdělávání dospělých.

Aktuální témata a výzvy

Švédsko je v celosvětovém měřítku považováno za digitálního lídra. V indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) z roku 2022 se umístilo na čtvrtém místě ze 27 zemí EU. Navzdory nejvyššímu podílu zaměstnaných odborníků v oblasti ICT (8 %) a nadprůměrnému podílu absolventů ICT se více než polovině podniků (55,1 %) nedaří obsazovat volná pracovní místa v této oblasti.

Tématem je i přetrvávající nesoulad mezi nabízenými a požadovanými dovednostmi na trhu práce a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Klíčové opatření při řešení tohoto problému má podobu rekvalifikací a rozšiřování dovedností pracovní síly. Neobejde se však bez zkvalitnění regionální spolupráci mezi školami odborného vzdělávání a přípravy a bez úprav školského zákona.

Švédský vzdělávací systém se také již několik let potýká s nedostatkem učitelů odborného vzdělávání a přípravy. V blízké budoucnosti odejde mnoho vyučujících do důchodu a do roku 2033 bude třeba přijmout odhadem 12 500 učitelů odborného vzdělávání a přípravy na plný úvazek. Nedostatek učitelů je nejcitelnější ve venkovských oblastech. V reakci na to zavedl školský zákon v roce 2021 distanční vzdělávání. Žáky tak může vzdělávat na dálku kvalifikovaný učitel z jiné školy.

Vzdělávací systém v kostce…

Seznámení s těmi nejdůležitějšími charakteristikami švédského systému odborného vzdělávání a přípravy zprostředkovává materiál Spotlight on VET Sweden (Zaostřeno na odborné vzdělávání Švédska). Na šesti stranách čtenáři naleznou strukturu odborného vzdělávání včetně schematického znázornění, hlavní rysy vzdělávacího systému i současné výzvy a na ně reagující systémová opatření. Součástí jsou také jednoduché grafy představující data o poměru středoškoláků ve všeobecném a odborném vzdělávání, o zaměstnanosti absolventů, předčasných odchodech ze vzdělávání a účastnících celoživotního učení ve Švédsku.

… a v detailu

Pro zájemce o detailní popis švédského odborného vzdělávání je pak k dispozici publikace Vocational education and training in Sweden – short description (Odborné vzdělávání a příprava ve Švédsku – stručný popis). Umožňuje lépe porozumět odbornému vzdělávání a přípravě ve Švédsku tím, že poskytuje vhled do jejich charakteristických rysů a přistupuje k nim z mnoha různých stránek, včetně tématu financování, kvalifikací či zajišťování kvality. Zároveň publikace klade důraz na vývoj systému odborného vzdělávání a přípravy a na současné výzvy.

Podívejte se také na video o systému odborného vzdělávání a přípravy ve Švédsku.


Připravila Aneta Vencovská

Spotlight on VET Sweden [online]. Cedefop, January 2023 [cit. 2024-09-02]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/8143

Vocational education and training in Sweden: Short description [online]. Cedefop, March 2023 [cit. 2024-09-02]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/4212

Foto od Ryan Faulkner-Hogg na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

17. prosinec 2025

Rozvoj dovedností pro život: inspirace a tipy pro vzdělavatele dospělých

Dospělí čelí novým výzvám – od používání technologií po péči o zdraví. Příklady z terénu ukazují, jak jim mohou vzdělavatelé pomoci zvládat změny a rozvíjet dovednosti potřebné v běžném životě.

Číst více

17. prosinec 2025

Objevte 10 inovativních přístupů ve vzdělávání dospělých

Motivace dospělých ke vzdělávání stojí na kreativitě a ochotě hledat nové cesty. Sborník představuje příklady inovativních přístupů, které odpovídají na potřeby lidí v rychle se měnící společnosti.

Číst více

15. prosinec 2025

Sekce Národního metodického kabinetu ladily témata i pravidla tvorby vzdělávacích materiálů

V prvních listopadových dnech proběhla napříč jednotlivými sekcemi NMK série pracovních setkání, které se věnovaly klíčovým krokům souvisejícím s implementací revidovaného RVP.

Číst více

10. prosinec 2025

Finanční vzdělávání v Rakousku

Rakouský projekt se zaměřuje na finanční vzdělávání učňů, kteří byli dosud v této oblasti opomíjeni. E-learningové moduly inspirované praktickým životem posilují jejich finanční gramotnost a připravují je na samostatný život.

Číst více

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více