Jak hodnotí čeští učitelé odborného vzdělávání spolupráci s vedením a kolegy? Spolupráce je celkově z hlediska postojů lépe přijímána na soukromých školách. Pozitivní postoj ke spolupráci s vedením mají především začínající učitelé.

 

Spolupráce coby jedna z podob profesionální praxe učitelů odborného vzdělávání podporuje profesní rozvoj učitelů i kvalitu vzdělávání na středních odborných školách. Usnadňuje zavádění vzdělávacích reforem, inovace ve vyučování a adaptaci učitelů na změny. Otázka, jak může spolupráce podpořit zvládání nových výzev, přesto nebyla v České republice doposud zkoumána.

Analýza dat České školní inspekce (2024), kterou provedli akademičtí pracovníci Univerzity Hradec Králové a České zemědělské univerzity v Praze, patří k prvním počinům mapujícím spolupráci učitelů odborného vzdělávání v českém prostředí. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak učitelé odborných předmětů a praktického vyučování z veřejných a soukromých středních odborných škol hodnotí spolupráci s ostatními učiteli ve škole a s vedením školy v různých fázích své kariéry. 

Zajímá Vás, jak se čeští učitelé staví ke spolupráci? Přečtěte si článek o výsledcích šetření

 Ilustrační foto

Foto od Amy Hirschi na Unsplash

Další aktuality

17. prosinec 2025

Rozvoj dovedností pro život: inspirace a tipy pro vzdělavatele dospělých

Dospělí čelí novým výzvám – od používání technologií po péči o zdraví. Příklady z terénu ukazují, jak jim mohou vzdělavatelé pomoci zvládat změny a rozvíjet dovednosti potřebné v běžném životě.

Číst více

17. prosinec 2025

Objevte 10 inovativních přístupů ve vzdělávání dospělých

Motivace dospělých ke vzdělávání stojí na kreativitě a ochotě hledat nové cesty. Sborník představuje příklady inovativních přístupů, které odpovídají na potřeby lidí v rychle se měnící společnosti.

Číst více

15. prosinec 2025

Sekce Národního metodického kabinetu ladily témata i pravidla tvorby vzdělávacích materiálů

V prvních listopadových dnech proběhla napříč jednotlivými sekcemi NMK série pracovních setkání, které se věnovaly klíčovým krokům souvisejícím s implementací revidovaného RVP.

Číst více

10. prosinec 2025

Finanční vzdělávání v Rakousku

Rakouský projekt se zaměřuje na finanční vzdělávání učňů, kteří byli dosud v této oblasti opomíjeni. E-learningové moduly inspirované praktickým životem posilují jejich finanční gramotnost a připravují je na samostatný život.

Číst více

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více