V návaznosti na portugalské předsednictví Rady Evropské unie vyšly publikace, které se věnují portugalskému odbornému vzdělávání založenému na systému kvalifikací i aktuálním výzvám na poli vzdělávání.

Odborné vzdělávání se opírá o systém kvalifikací

Současný systém odborného vzdělávání a přípravy v Portugalsku je výsledkem rozsáhlé reformy z roku 2007, která reorganizovala odborné vzdělávání a přípravu do jediného systému, Národního systému kvalifikací (Sistema Nacional de Qualificações). Jeho hlavními cíli je zajistit, aby odborné kvalifikace lépe odpovídaly potřebám trhu práce, podporovat konkurenceschopnost podniků a posílit ověřování, uznávání a certifikování kompetencí.

Odborné vzdělávání a příprava v Portugalsku nabízí širokou škálu programů, které jsou flexibilní z hlediska typu a délky trvání programu. Hlavními znaky systému je podpora rovných příležitostí a začlenění zranitelných skupin osob. V programech odborného vzdělávání a přípravy se vzdělává přibližně 40 % studentů středních škol.

Národní systém kvalifikací přeorganizoval odborné vzdělávání a přípravu do jediného systému, v němž vzdělávací programy vedou ke dvojí certifikaci (školní a profesní). Odborné vzdělávání a příprava dospělých jsou nedílnou součástí národního systému kvalifikací, jehož klíčovými prvky jsou vzdělávací programy pro dospělé a ověřování a uznávání předchozího učení.

V reakci na výzvy, které představuje pandemie covidu-19, se Portugalsko více zaměřilo na učení dospělých a jejich podporu při prohlubování i získávání nových dovedností (a kvalifikací) a pak také na přechod k digitální ekonomice.

Vzdělávací systém v kostce…

Seznámení s těmi nejdůležitějšími charakteristikami portugalského systému odborného vzdělávání a přípravy zprostředkovává materiál Spotlight on VET Portugal (Zaostřeno na odborné vzdělávání Portugalska). Na šesti stranách čtenáři naleznou strukturu odborného vzdělávání, včetně schematického znázornění, hlavní rysy vzdělávacího systému i současné výzvy a na ně reagující systémová opatření. Součástí jsou také jednoduché grafy představující data o poměru středoškoláků ve všeobecném a odborném vzdělávání, o zaměstnanosti absolventů, předčasných odchodech ze vzdělávání a účastnících celoživotního učení v Portugalsku.

… a v detailu

Pro zájemce o detailní popis portugalského odborného vzdělávání je pak k dispozici publikace Vocational education and training in Portugal – short description (Odborné vzdělávání a příprava v Portugalsku – stručný popis). Umožňuje lépe porozumět odbornému vzdělávání a přípravě v Portugalsku tím, že poskytuje vhled do jejich charakteristických rysů a přistupuje k nim z mnoha různých stránek, včetně tématu financování, kvalifikací či zajišťování kvality. Zároveň publikace klade důraz na vývoj systému odborného vzdělávání a přípravy a na současné výzvy, které zahrnují například vzdělávání dospělých s nízkou kvalifikací.

 Připravila Aneta Vencovská

 

Spotlight on VET Portugal [online]. Cedefop, February 2021 [cit. 2021-03-03]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/8138

Vocational education and training in Portugal: Short description [online]. Cedefop, February 2021 [cit. 2021-03-03]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/4191


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika.

Další aktuality

23. duben 2024

Společný evropský referenční rámec pro jazyky – praktické rady pro efektivní využití

Zveřejnili jsme český překlad aktualizované kapitoly publikace CEFR zaměřené na tvorbu deskriptorů s důrazem na plurilingvní a plurikulturní kompetence.

Číst více

22. duben 2024

Ocenění za úřednický čin roku 2023 míří také k nám

Z prvního ročníku projektu Úřednický čin roku vzešlo jedenáct oceněných. U odborné poroty zabodoval v kategorii Týmová podpora také tým designu služeb NPI ČR, vedený Matějem Bacovským.

Číst více

02. duben 2024

Zahájili jsme veřejnou konzultaci rámcových vzdělávacích programů

NPI ČR předkládá k veřejné konzultaci výsledky práce odborných pracovních skupin, které se zabývaly revizí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Číst více

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více

13. březen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Do škol se dostává mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Na dubnové DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na smysluplné využití informatických pomůcek zábavnou formou.

Číst více