Sada nástrojů Cedefop proti předčasným odchodům ze vzdělávání

Připravili jsme překlad článku o aktualizované sadě online nástrojů ke snížení předčasných odchodů žáků z odborného vzdělávání, kterou vytvořilo Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop).

Aktualizovanou sadu online nástrojů ke snížení předčasných odchodů žáků představuje v květnovém vydání časopisu Skillset and match odbornice Irene Psifidou.

V Evropské unii nedokončí vzdělávání jeden z deseti mladých dospělých. Předčasné odchody ze vzdělávání jsou proto v Evropě palčivým problémem, který s sebou nese značné náklady jak pro jednotlivce, tak pro společnost. Aby Cedefop praktickým způsobem podpořil tvůrce politik a poskytovatele vzdělávání v boji proti předčasným odchodům z odborného vzdělávání, zpřístupnil po několikaleté systematické rešerši v roce 2017 sadu nástrojů VET toolkit for tackling early leaving. „Nástroje mají pomoci mladým lidem ohroženým předčasným odchodem ze vzdělávání setrvat ve vyšším sekundárním vzdělávání a dokončit ho. A lidem, kteří již ze vzdělávání předčasně odešli, mají pomoci se ke vzdělávání zase vrátit,“ vysvětluje odbornice Cedefopu Irene Psifidou. Sadu nástrojů využijí ministerstva, odborné školy, zaměstnavatelé, ale i poradenská centra, služby zaměstnanosti, sociální služby či organizace mládeže.     

Sada nabízí interaktivní nástroje

Sada nástrojů je v mnoha ohledech inovativní. Důležitým prvkem je, že je založena na důkazech: zdroje totiž vycházejí z komparativního výzkumu a analytické práce. Sada nástrojů pracuje s pečlivě zpracovanými profily lidí ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání a umožňuje tak jejich včasné odhalení. Tvůrcům politik zase pomáhá lépe porozumět podmínkám a potřebám těchto ohrožených lidí a účinně zakročit. „Uživatelé nástrojů se dozví, jak přistupovat k různým skupinám lidí při prevenci předčasných odchodů i během včasné intervence. Nástroj je také vysoce interaktivní, a tak mohou uživatelé na základě vložených dat zjistit, jaké mají jejich přístupy silné a slabé stránky,“ uvádí Psifidou. Uživatelé si dále mohou vytvořit akční plán pro snižování předčasných odchodů ze vzdělávání a procházet více než 250 různých zdrojů (data, publikace, projekty Erasmus+, příklady dobré praxe i nástroje využívané napříč Evropou). „Sada nástrojů byla v minulém roce zaktualizována a rozšířena právě o zdroje, které mají být oporou při tvorbě, implementaci a evaluaci politik usilujících o snížení předčasných odchodů z odborného vzdělávání,“ upozorňuje Psifidou.

Pro tvůrce politik a poskytovatele odborného vzdělávání a přípravy balíček obsahuje nástroje k reflexi. S jejich pomocí uživatelé porozumí vzorcům předčasných odchodů, identifikují silné a slabé stránky národních, regionálních či institucionálních přístupů a mohou navrhnout akce ke zmírnění předčasných odchodů ze vzdělávání. Evaluační plány zase pomáhají uživatelům, kteří nejsou v této oblasti odborníky, vybrat relevantní ukazatele a krok za krokem si naplánovat sledování a vyhodnocování zvolených přístupů. 

Odezva a výhledy do budoucna

Sada nástrojů má tisíce uživatelů a zpětná vazba na její využitelnost je podle Irene Psifidou velmi pozitivní: k březnu 2020 měl nástroj přes 53 600 uživatelů. Cedefop nástroj propaguje mezi národními a regionálními zájemci, kterým může pomoci při řešení předčasných odchodů ze všech typů odborného vzdělávání a přípravy. Podařilo se vytvořit také online komunitu více než 60 takzvaných ambasadorů (z řad tvůrců politik a poskytovatelů vzdělávání) pro snižování předčasných odchodů z odborného vzdělávání a přípravy v Evropě, kteří přispívají k vývoji a šíření nástrojů v 21 zemích.

„Do budoucna Cedefop plánuje obohatit sadu o další praktické nástroje a rozšířit zaměření i na další ohrožené skupiny s cílem snižovat předčasné odchody ze vzdělávání, zvyšovat zaměstnanost mladých a vytvářet cesty k prohlubování dovedností,“ dodává odbornice Cedefopu Irene Psifidou.

Cedefop toolkit helps tackle VET early leaving. Skillset and match [online]. Cedefop, 2020(19), s. 6–7 [cit. 2020-08-11]. 

https://www.cedefop.europa.eu/files/9146_en.pdf

Další aktuality

Zpráva o inspirativní konferenci Úspěšný ředitel

V závěru loňského roku proběhlo pod patronátem krajského pracoviště NPI ČR v Ostravě setkání ředitelů škol a školských zařízení. Obsahovou náplň konference tvořila témata vycházející přímo z požadavků škol.

Číst více

Jak na výuku žáků v heterogenní školní třídě

Přinášíme vám praktické pomůcky pro plánování dalších kroků v práci s heterogenní třídou, jak pedagogickým pracovníkům, kteří ve škole začínají, tak zkušenějším pedagogům, hledajícím nové impulzy pro svou práci.

Číst více

Zveme vás na čtvrtý ročník soutěže Učme chemii atraktivně

Pokud jste učitelé chemie a máte zajímavý projekt, se kterým byste chtěli seznámit veřejnost, neváhejte se přihlásit a soutěžit o zajímavé odměny.

Číst více

Živě: Pořizujeme digitální učební pomůcky z Národního plánu obnovy

Patříte ke školám, které v loňském roce nakoupily digitální pomůcky pro své žáky z prostředků Národního plánu obnovy nebo se je chystáte pořídit v letošním roce? Pak je kulatý stůl právě pro vás.

Číst více

Jak zlepšit výsledky žáků v matematice a přírodních vědách

Studie sítě Eurydice zkoumá, které přístupy evropských politik napomáhají lepším výsledkům žáků v matematice a přírodních vědách.

Číst více