Sada nástrojů Cedefop proti předčasným odchodům ze vzdělávání

Připravili jsme překlad článku o aktualizované sadě online nástrojů ke snížení předčasných odchodů žáků z odborného vzdělávání, kterou vytvořilo Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop).

Aktualizovanou sadu online nástrojů ke snížení předčasných odchodů žáků představuje v květnovém vydání časopisu Skillset and match odbornice Irene Psifidou.

V Evropské unii nedokončí vzdělávání jeden z deseti mladých dospělých. Předčasné odchody ze vzdělávání jsou proto v Evropě palčivým problémem, který s sebou nese značné náklady jak pro jednotlivce, tak pro společnost. Aby Cedefop praktickým způsobem podpořil tvůrce politik a poskytovatele vzdělávání v boji proti předčasným odchodům z odborného vzdělávání, zpřístupnil po několikaleté systematické rešerši v roce 2017 sadu nástrojů VET toolkit for tackling early leaving. „Nástroje mají pomoci mladým lidem ohroženým předčasným odchodem ze vzdělávání setrvat ve vyšším sekundárním vzdělávání a dokončit ho. A lidem, kteří již ze vzdělávání předčasně odešli, mají pomoci se ke vzdělávání zase vrátit,“ vysvětluje odbornice Cedefopu Irene Psifidou. Sadu nástrojů využijí ministerstva, odborné školy, zaměstnavatelé, ale i poradenská centra, služby zaměstnanosti, sociální služby či organizace mládeže.     

Sada nabízí interaktivní nástroje

Sada nástrojů je v mnoha ohledech inovativní. Důležitým prvkem je, že je založena na důkazech: zdroje totiž vycházejí z komparativního výzkumu a analytické práce. Sada nástrojů pracuje s pečlivě zpracovanými profily lidí ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání a umožňuje tak jejich včasné odhalení. Tvůrcům politik zase pomáhá lépe porozumět podmínkám a potřebám těchto ohrožených lidí a účinně zakročit. „Uživatelé nástrojů se dozví, jak přistupovat k různým skupinám lidí při prevenci předčasných odchodů i během včasné intervence. Nástroj je také vysoce interaktivní, a tak mohou uživatelé na základě vložených dat zjistit, jaké mají jejich přístupy silné a slabé stránky,“ uvádí Psifidou. Uživatelé si dále mohou vytvořit akční plán pro snižování předčasných odchodů ze vzdělávání a procházet více než 250 různých zdrojů (data, publikace, projekty Erasmus+, příklady dobré praxe i nástroje využívané napříč Evropou). „Sada nástrojů byla v minulém roce zaktualizována a rozšířena právě o zdroje, které mají být oporou při tvorbě, implementaci a evaluaci politik usilujících o snížení předčasných odchodů z odborného vzdělávání,“ upozorňuje Psifidou.

Pro tvůrce politik a poskytovatele odborného vzdělávání a přípravy balíček obsahuje nástroje k reflexi. S jejich pomocí uživatelé porozumí vzorcům předčasných odchodů, identifikují silné a slabé stránky národních, regionálních či institucionálních přístupů a mohou navrhnout akce ke zmírnění předčasných odchodů ze vzdělávání. Evaluační plány zase pomáhají uživatelům, kteří nejsou v této oblasti odborníky, vybrat relevantní ukazatele a krok za krokem si naplánovat sledování a vyhodnocování zvolených přístupů. 

Odezva a výhledy do budoucna

Sada nástrojů má tisíce uživatelů a zpětná vazba na její využitelnost je podle Irene Psifidou velmi pozitivní: k březnu 2020 měl nástroj přes 53 600 uživatelů. Cedefop nástroj propaguje mezi národními a regionálními zájemci, kterým může pomoci při řešení předčasných odchodů ze všech typů odborného vzdělávání a přípravy. Podařilo se vytvořit také online komunitu více než 60 takzvaných ambasadorů (z řad tvůrců politik a poskytovatelů vzdělávání) pro snižování předčasných odchodů z odborného vzdělávání a přípravy v Evropě, kteří přispívají k vývoji a šíření nástrojů v 21 zemích.

„Do budoucna Cedefop plánuje obohatit sadu o další praktické nástroje a rozšířit zaměření i na další ohrožené skupiny s cílem snižovat předčasné odchody ze vzdělávání, zvyšovat zaměstnanost mladých a vytvářet cesty k prohlubování dovedností,“ dodává odbornice Cedefopu Irene Psifidou.

Cedefop toolkit helps tackle VET early leaving. Skillset and match [online]. Cedefop, 2020(19), s. 6–7 [cit. 2020-08-11]. 

https://www.cedefop.europa.eu/files/9146_en.pdf

Další aktuality

Britská inspirace: Jak začlenit nově příchozí žáky do vzdělávání

Představujeme vám 10dílný seriál, který připravili redaktoři webu Zapojmevšechny.cz na základě anglické Národní strategie podpory začleňování nově příchozích žáků do školní výuky.

Číst více

Pozvánka: Jak motivovat dospělé ke vzdělávání v Jihočeském kraji

Co udělat pro to, aby se dospělí více účastnili dalšího vzdělávání a celoživotního učení? Přijďte se inspirovat a diskutovat 13. října do Českých Budějovic.

Číst více

Jak na digitální kompetence na základní škole? Sledujte živou debatu u kulatého stolu

Co si představit pod pojmem digitální kompetence? Jak je implementovat do výuky? Jaký přínos mají digitální kompetence pro žáky? Sledujte debatu s učiteli, kteří se s vámi podělí o vlastní zkušenosti. 

Číst více

Proběhla první letní škola propojování formálního a neformálního vzdělávání

V Chaloupkách se letos v srpnu sešlo 22 učitelek a učitelů ze základních i středních škol, kteří pilotovali třídenní program se zájmem načerpat inspiraci pro svou práci.

Číst více

Španělsko: revoluce v odborném vzdělávání a přípravě

Španělsko se stalo průkopníkem nového modelu odborného vzdělávání a přípravy.

Číst více