Lucemburské ministerstvo školství slavnostně otevřelo Centrum digitálního učení, které nabízí nové způsoby získávání digitálních dovedností v reakci na rostoucí poptávku po nich na trhu práce.

Ilustrační foto

Lucemburské ministerstvo školství slavnostně otevřelo hned v úvodu letošního Evropského týdne odborných dovedností, 16. května 2022, Centrum digitálního učení (Digital learning hub). Jedná se o moderní vzdělávací centrum, které nabízí nové způsoby získávání digitálních dovedností v reakci na rostoucí poptávku po nich na trhu práce.

Nové Centrum digitálního učení přispěje ke zvýšení úrovně dovedností v IT sektoru a zároveň připraví učící se osoby pro trh práce. Centrum je založeno na kooperativním přístupu v zábavném prostředí, uplatňuje kreativní pedagogiku a zdržuje se konvenčních hodnoticích praktik. Mezi ústřední prvky metod učení v centru patří vzájemné učení, práce na projektech, tvořivost, podnikavost a také komplexní řešení problémů.

Nabídka

Centrum digitálního učení nabízí moderní zařízení (otevřené, víceúčelové, modulární a multifunkční prostory), které umožňují účastníkům cítit se pohodlně a sebevědomě a zapojovat se do vzájemného učení. Vzdělávací centrum se opírá o širokou síť externích odborníků a vzdělávacích aktivit a zároveň má vlastní kmenový tým, který zajišťuje vzdělávací nabídku. Ta je postavena na čtyřech pilířích:

  • Kódování: Světově proslulá škola 42 (E42, École 42) nabízí široké a komplexní vzdělávání v oblasti kódování a programování. Je koncipované jako videohra (gamifikace) a učící se postupují kupředu tím, že řeší výzvy. Studenti pracují ve skupinách i prostřednictvím vrstevnického učení, tedy bez formálních tříd a učitelů, ale v případě potřeby mohou být koučováni. Vzdělávání ve škole 42 trvá v průměru tři roky a vede k získání certifikátu na úrovni bakaláře. Centrum digitálního učení nabízí vedle školy 42 i další kurzy kódování.
  • Design thinking: D-School je model ze Stanfordovy univerzity, jenž nabízí přístup zaměřený na člověka pro řešení složitých problémů, při hledání udržitelných řešení a při navrhování inovativních produktů. D-School poskytuje ve spolupráci s Hasso-Plattner-Institut v Postupimi vzdělávání zaměřené na metodu design thinking ve dvou a třídenních workshopech, jichž se účastí osoby s velmi rozmanitými profily.
  • Blockchain: Lucemburská blockchainová laboratoř (Luxembourg blockchain lab), tvořená pěti asociacemi a výzkumnými centry aktivními v této oblasti, nabízí vzdělávací kurzy na téma hlavních principů blockchainu, které trvají od 5 do 14 týdnů. Účastníci získají znalosti o právních a finančních aspektech blockchainu a zároveň jsou zasvěceni do jeho programování. Naučí se také vyvíjet projekty ve spolupráci s blockchainovým průmyslem.
  • Kyberbezpečnost: Securitymadein.lu je agentura vytvořená několika ministerstvy a svazy obcí. Nabízí krátké (půldenní až jednodenní) úvodní lekce o výzvách kyberbezpečnosti, které seznamují s riziky a příklady dobré praxe souvisejícími s ochranou počítačových systémů a sítí.

Cílová skupina

Centrum digitálního učení je otevřeno všem dospělým, bez ohledu na jejich kvalifikaci nebo na místo jejich bydliště. Zaměřuje se zejména na:

  • mladé lidi, kteří ukončili střední nebo vysokou školu, ať už s diplomem, nebo bez něj;
  • uchazeče o zaměstnání, kteří se chtějí rekvalifikovat nebo získat nové dovednosti;
  • digitální profesionály, vyslané jejich společnostmi za účelem zlepšení jejich dovedností ve vysoce specializované oblasti.

Centrum také nabízí zaměstnavatelům možnost vytvořit vzdělávací kurzy na míru podle jejich potřeb. Odborníci centra tak mohou ve spolupráci se zaměstnavateli specifikovat cíle (výsledky učení) a přizpůsobit jim vzdělávací kurzy.

Podmínky účasti

Centrum nemá žádné vstupní požadavky, ale počet účastníků je limitován, aby byl umožněn osobní a efektivní mentoring. Pro školu 42 je maximum 150 účastníků; pro ostatní vzdělávání ve čtyřech oblastech – kódování, design thinking, kyberbezpečnost a blockchain – je počet učících se omezen na 12 až 20 v závislosti na velikosti třídy.

Registrace na kurzy školy 42 je zdarma. Kurzy kyberbezpečnosti, blockchainu a design thinking jsou zdarma do srpna 2022. Od zimního semestru 2022 budou zájemci muset za účast na kurzech platit.


Přeložila Aneta Vencovská

Luxembourg: Digital learning hub [online]. Cedefop, 30/06/2022 [cit. 2022-07-13]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/luxembourg-digital-learning-hub

Photo od Hitesh Choudhary na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více

13. březen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Do škol se dostává mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Na dubnové DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na smysluplné využití informatických pomůcek zábavnou formou.

Číst více

28. únor 2024

Zahajujeme veřejnou diskuzi ke Koncepci revize RVP ZŠS

Rádi bychom vás pozvali na zahájení veřejné diskuze ke Koncepci revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Debata se bude konat online 4. března.

Číst více

31. leden 2024

Vyjádření k informacím zveřejněným dne 29. ledna 2024 v článku na Seznamzpravy.cz

NPI ČR se důsledně ohrazuje proti nepravdivým informacím, které byly zveřejněny na Seznamzpravy.cz v článku Další fáze výuky začala. Místo Přemyslovců bude důležitější výklad.

Číst více

25. leden 2024

Projekt Podpora kurikulární práce škol vypracoval analýzu dostupných otevřených vzdělávacích zdrojů

Analýza byla provedena s důrazem na saturaci všeobecně vzdělávacích předmětů v mateřských, základních a středních školách.

Číst více