Lucembursko: Centrum digitálního učení

Lucemburské ministerstvo školství slavnostně otevřelo Centrum digitálního učení, které nabízí nové způsoby získávání digitálních dovedností v reakci na rostoucí poptávku po nich na trhu práce.

Ilustrační foto

Lucemburské ministerstvo školství slavnostně otevřelo hned v úvodu letošního Evropského týdne odborných dovedností, 16. května 2022, Centrum digitálního učení (Digital learning hub). Jedná se o moderní vzdělávací centrum, které nabízí nové způsoby získávání digitálních dovedností v reakci na rostoucí poptávku po nich na trhu práce.

Nové Centrum digitálního učení přispěje ke zvýšení úrovně dovedností v IT sektoru a zároveň připraví učící se osoby pro trh práce. Centrum je založeno na kooperativním přístupu v zábavném prostředí, uplatňuje kreativní pedagogiku a zdržuje se konvenčních hodnoticích praktik. Mezi ústřední prvky metod učení v centru patří vzájemné učení, práce na projektech, tvořivost, podnikavost a také komplexní řešení problémů.

Nabídka

Centrum digitálního učení nabízí moderní zařízení (otevřené, víceúčelové, modulární a multifunkční prostory), které umožňují účastníkům cítit se pohodlně a sebevědomě a zapojovat se do vzájemného učení. Vzdělávací centrum se opírá o širokou síť externích odborníků a vzdělávacích aktivit a zároveň má vlastní kmenový tým, který zajišťuje vzdělávací nabídku. Ta je postavena na čtyřech pilířích:

  • Kódování: Světově proslulá škola 42 (E42, École 42) nabízí široké a komplexní vzdělávání v oblasti kódování a programování. Je koncipované jako videohra (gamifikace) a učící se postupují kupředu tím, že řeší výzvy. Studenti pracují ve skupinách i prostřednictvím vrstevnického učení, tedy bez formálních tříd a učitelů, ale v případě potřeby mohou být koučováni. Vzdělávání ve škole 42 trvá v průměru tři roky a vede k získání certifikátu na úrovni bakaláře. Centrum digitálního učení nabízí vedle školy 42 i další kurzy kódování.
  • Design thinking: D-School je model ze Stanfordovy univerzity, jenž nabízí přístup zaměřený na člověka pro řešení složitých problémů, při hledání udržitelných řešení a při navrhování inovativních produktů. D-School poskytuje ve spolupráci s Hasso-Plattner-Institut v Postupimi vzdělávání zaměřené na metodu design thinking ve dvou a třídenních workshopech, jichž se účastí osoby s velmi rozmanitými profily.
  • Blockchain: Lucemburská blockchainová laboratoř (Luxembourg blockchain lab), tvořená pěti asociacemi a výzkumnými centry aktivními v této oblasti, nabízí vzdělávací kurzy na téma hlavních principů blockchainu, které trvají od 5 do 14 týdnů. Účastníci získají znalosti o právních a finančních aspektech blockchainu a zároveň jsou zasvěceni do jeho programování. Naučí se také vyvíjet projekty ve spolupráci s blockchainovým průmyslem.
  • Kyberbezpečnost: Securitymadein.lu je agentura vytvořená několika ministerstvy a svazy obcí. Nabízí krátké (půldenní až jednodenní) úvodní lekce o výzvách kyberbezpečnosti, které seznamují s riziky a příklady dobré praxe souvisejícími s ochranou počítačových systémů a sítí.

Cílová skupina

Centrum digitálního učení je otevřeno všem dospělým, bez ohledu na jejich kvalifikaci nebo na místo jejich bydliště. Zaměřuje se zejména na:

  • mladé lidi, kteří ukončili střední nebo vysokou školu, ať už s diplomem, nebo bez něj;
  • uchazeče o zaměstnání, kteří se chtějí rekvalifikovat nebo získat nové dovednosti;
  • digitální profesionály, vyslané jejich společnostmi za účelem zlepšení jejich dovedností ve vysoce specializované oblasti.

Centrum také nabízí zaměstnavatelům možnost vytvořit vzdělávací kurzy na míru podle jejich potřeb. Odborníci centra tak mohou ve spolupráci se zaměstnavateli specifikovat cíle (výsledky učení) a přizpůsobit jim vzdělávací kurzy.

Podmínky účasti

Centrum nemá žádné vstupní požadavky, ale počet účastníků je limitován, aby byl umožněn osobní a efektivní mentoring. Pro školu 42 je maximum 150 účastníků; pro ostatní vzdělávání ve čtyřech oblastech – kódování, design thinking, kyberbezpečnost a blockchain – je počet učících se omezen na 12 až 20 v závislosti na velikosti třídy.

Registrace na kurzy školy 42 je zdarma. Kurzy kyberbezpečnosti, blockchainu a design thinking jsou zdarma do srpna 2022. Od zimního semestru 2022 budou zájemci muset za účast na kurzech platit.


Přeložila Aneta Vencovská

Luxembourg: Digital learning hub [online]. Cedefop, 30/06/2022 [cit. 2022-07-13]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/luxembourg-digital-learning-hub

Photo od Hitesh Choudhary na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

Codeweek letos připomíná deset let zavádění programování do tříd

Také letošní Evropský týden programování nabídne širokou škálu aktivit, jejichž cílem je přenést programování do výuky.

Číst více

České odborné vzdělávání přehledně

K příležitosti českého předsednictví Rady Evropské unie připravil ReferNet ČR ve spolupráci s Cedefop sadu publikací představující české odborné vzdělávání.

Číst více

Jak se mění obsah a profil odborného vzdělávání v Evropě

Posilují evropské země všeobecnou, či odbornou složku vzdělávání? A jak pracují s průřezovými dovednostmi? Na tyto a další otázky hledala odpověď studie Cedefopu.

Číst více

Britská inspirace: Jak začlenit nově příchozí žáky do vzdělávání

Představujeme vám 10dílný seriál, který připravili redaktoři webu Zapojmevšechny.cz na základě anglické Národní strategie podpory začleňování nově příchozích žáků do školní výuky.

Číst více

Pozvánka: Jak motivovat dospělé ke vzdělávání v Jihočeském kraji

Co udělat pro to, aby se dospělí více účastnili dalšího vzdělávání a celoživotního učení? Přijďte se inspirovat a diskutovat 13. října do Českých Budějovic.

Číst více