V návaznosti na francouzské předsednictví Rady Evropské unie vydal Cedefop publikace o francouzském odborném vzdělávání.

Ilustrační foto

K příležitosti předsednictví Rady Evropské unie, které převzala na první polovinu roku 2022 Francie, aktualizoval Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) publikace, které mapují francouzský systém odborného vzdělávání a přípravy.

V čem francouzské odborné vzdělávání vyniká

Francie si velmi zakládá na rovnosti příležitostí a právu na vzdělání, jež se realizují prostřednictvím celoživotního učení. Jeho hlavním rysem je, že státem definované odborné kvalifikace lze získat jak v počátečním vzdělávání, tak v učňovské přípravě a dalším vzdělávání. Francouzské celoživotní vzdělávání má za cíl usnadnit mladým i dospělým přístup k zaměstnání, ale také sociální vzestup.

Francouzi v pracovním procesu mají nárok na příspěvek na vzdělávání prostřednictvím tzv. individuálních vzdělávacích účtů. Jsou jim tak přidělovány kredity, kterými mohou zaplatit vzdělávací kurzy. Na další vzdělávání zaměstnanců povinně přispívají podniky zákonem stanovenou sazbou.

Významnou roli při definování různých aspektů programů celoživotního učení hrají sociální partneři. Stojí v čele orgánů, které financují odborné a učňovské vzdělávací programy pro malé podniky i systém pojištění v nezaměstnanosti pro uchazeče o zaměstnání. Neméně důležitá je role regionů při zavádění programů dalšího vzdělávání a kariérového poradenství a politik podporujících zaměstnanost.

Aktuální témata a výzvy

Velkým tématem je posílení počátečního vzdělávání mládeže, zejména té ohrožené. Mladým lidem od 16 do 18 let poskytují národní i regionální orgány vzdělávání prostřednictvím celé řady služeb. Vzdělávací politiky se zaměřují na rozvoj sociobehaviorálních kompetencí a dovedností učit se, aby žáci mohli být úspěšní ve svém studijním i profesním životě.

Vybavit dovednostmi lidi s tou nejnižší kvalifikací je rovněž jedna z hlavních národních priorit. Pětiletý plán investic do dovedností s rozpočtem 15 milionů eur má zajistit vzdělávání 1 milionu nízkokvalifikovaných mladých lidí a 1 milionu uchazečů o zaměstnání. Francie věnuje pozornost i lidem s nedostatečnými základními dovednostmi, jejichž poměrně vysoký počet chce snížit pomocí místní podpory a vzdělávání i digitálního diagnostického nástroje pro podniky.

Dalšími investicemi do vzdělávání a odborné přípravy Francie reaguje na výzvy spojené s digitální a zelenou transformací a na potřebu zvýšit sociální odolnost občanů.

Vzdělávací systém v kostce…

Seznámení s těmi nejdůležitějšími charakteristikami francouzského systému odborného vzdělávání a přípravy zprostředkovává materiál Spotlight on VET France (Zaostřeno na odborné vzdělávání Francie). Na šesti stranách čtenáři naleznou strukturu odborného vzdělávání včetně schematického znázornění, hlavní rysy vzdělávacího systému i současné výzvy a na ně reagující systémová opatření. Součástí jsou také jednoduché grafy představující data o poměru středoškoláků ve všeobecném a odborném vzdělávání, o zaměstnanosti absolventů, předčasných odchodech ze vzdělávání a účastnících celoživotního učení ve Francii.

… a v detailu

Pro zájemce o detailní popis francouzského odborného vzdělávání je pak k dispozici publikace Vocational education and training in France – short description (Odborné vzdělávání a příprava ve Francii – stručný popis). Umožňuje lépe porozumět odbornému vzdělávání a přípravě ve Francii tím, že poskytuje vhled do jejich charakteristických rysů a přistupuje k nim z mnoha různých stránek, včetně tématu financování, kvalifikací či zajišťování kvality. Zároveň publikace klade důraz na vývoj systému odborného vzdělávání a přípravy a na současné výzvy.

Podívejte se také na video o systému odborného vzdělávání a přípravy ve Francii.


Připravila Aneta Vencovská

Spotlight on VET France [online]. Cedefop, February 2022 [cit. 2022-06-02]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/8141

Vocational education and training in France: Short description [online]. Cedefop, February 2022 [cit. 2022-06-02]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/4205

Foto od Rafael Garcin na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více

13. březen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Do škol se dostává mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Na dubnové DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na smysluplné využití informatických pomůcek zábavnou formou.

Číst více

28. únor 2024

Zahajujeme veřejnou diskuzi ke Koncepci revize RVP ZŠS

Rádi bychom vás pozvali na zahájení veřejné diskuze ke Koncepci revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Debata se bude konat online 4. března.

Číst více

31. leden 2024

Vyjádření k informacím zveřejněným dne 29. ledna 2024 v článku na Seznamzpravy.cz

NPI ČR se důsledně ohrazuje proti nepravdivým informacím, které byly zveřejněny na Seznamzpravy.cz v článku Další fáze výuky začala. Místo Přemyslovců bude důležitější výklad.

Číst více

25. leden 2024

Projekt Podpora kurikulární práce škol vypracoval analýzu dostupných otevřených vzdělávacích zdrojů

Analýza byla provedena s důrazem na saturaci všeobecně vzdělávacích předmětů v mateřských, základních a středních školách.

Číst více