Cedefop: vysoká důležitost celoživotního učení, ale nízká účast

Přestože se učení přikládá vysoká důležitost a existuje naléhavá potřeba dovedností, snahy motivovat dospělé k účasti na celoživotním učení selhávají, uvádí stručná zpráva Cedefopu.

Ilustrační foto

Demografické trendy a technologické změny přispívají k rostoucí nutnosti toho, aby se dospělí zapojovali do učení a přizpůsobovali se tak měnícímu se obsahu zaměstnání a měnícím se pracovním podmínkám. Navzdory tomu většina členských států EU dlouhodobě nedosahuje naplnění svých cílů stanovených pro účast dospělých na celoživotním učení.

V roce 2010 si EU stanovila cíl do roku 2020 dosáhnout toho, že účast dospělých na celoživotním učení bude 15 %. To se podařilo pouze hrstce členských států; v roce 2019 tento podíl v EU představoval v průměru 11,8 %. V roce 2019, zejména kvůli pandemii covid-19, ještě klesl na 9,2 %.

S cílem těmto údajům lépe porozumět zahájil Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) v roce 2019 celoevropské šetření veřejného mínění o učení dospělých a o dalším odborném vzdělávání a přípravě. S jeho závěry seznamuje stručná zpráva Cedefopu. Ukazuje například, že dospělí všech věkových kategorií a napříč různými povoláními pociťují potřebu získávat nové dovednosti. Tato potřeba je přesto však nemotivuje k účasti na učení a dalším vzdělávání. Zvyšování účasti dospělých na celoživotním učení tak vyžaduje nové přístupy zaměřené více na účastníka vzdělávání.

Přečtěte si celou stručnou zprávu Cedefopu Vysoká důležitost, ale nízká účast.


Anotaci připravila Aneta Vencovská, stručnou zprávu přeložila Alena Kadlecová

Briefing note – High esteem but low participation [online]. Cedefop, February 2022 [cit. 2022-05-27].

Foto od Philippe Bout na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

Mikrocertifikáty: je třeba systém i rozvoj jednotlivce

Česko má rok na přípravu plánu pro zavedení mikrocertifikátů. Ty umožní prokazovat se dovednostmi získanými prostřednictvím kratších úseků učení. V popředí zájmu by měl zůstat přínos mikrocertifikátů pro uživatele, naznačuje diskuze.

Číst více

Jak dostat skutečné dobrodružství do výchovy mladé generace

Zástupci Národního pedagogického institutu ČR hovořili na konferenci v Senátu Parlamentu ČR o významu a pozitivním vlivu neformálního vzdělávání.

Číst více

Co nás čeká v budoucnu na trhu práce?

Trh práce prošel velkými změnami v důsledku pandemie, války a s nimi spojené inflace i zdražování energií. Na pracovním trhu stále chybí 300 tisíc lidí. Trendům na trhu práce se věnovala konference HR fóra Formování nové budoucnosti v květnu 2022 v Praze.

Číst více

EU doporučila individuální vzdělávací účty a mikrocertifikáty

Rada EU přijala 16. června doporučení o individuálních vzdělávacích účtech a doporučení o mikrocertifikátech.

Číst více

Spolupráce se školami se firmám vyplatí

Přilákat do svého týmu nové lidi, obzvlášť ty aktivní, je dnes snem personalistů. Jednou z cest, jak toho dosáhnout, je spolupráce se středními, vyššími odbornými nebo vysokými školami. Efekt spolupráce je vidět spíše z dlouhodobého hlediska, ale firmám se vyplatí.

Číst více