Slovinsko – nová platforma pro předvídání dovedností

Slovinsko investovalo během několika posledních let mnoho úsilí do dlouhodobého i krátkodobého předvídání kompetencí, jež v roce 2021 završil projekt platformy pro předvídání dovedností.

Platforma pro předvídání kompetencí má klíčový význam pro vyrovnání se s budoucími výzvami v oblastech práce, jako je například robotika.

Zavedení kariérní platformy a strategie chytré specializace

Slovinská obchodní a průmyslová komora v roce 2015 vyvinula společně s partnery a za finanční podpory Ministerstva práce, rodiny, sociálních věcí a rovných příležitostí Kariérní platformu pro zaměstnance – model předvídání kompetenčních potřeb, jenž spolehlivě predikoval potřeby v oblastech zaměstnanosti a kompetencí pro následujících 8 až 10 let. Platforma poskytovala zaměstnavatelům nástroje pro personální plánování a rozvoj a pomáhala jim včas se přizpůsobit výzvám globálního trhu. Jedním z cílů platformy bylo zlepšit rovnováhu na trhu práce mezi nabídkou dovedností a poptávkou po nich a připravit vzdělávací systém na budoucí výzvy. Projekt byl ukončen v roce 2015, ale jeho výsledky jsou stále využívány Slovinskou obchodní a průmyslovou komorou ve Strategických výzkumných a inovačních partnerstvích a byly dále rozvíjeny ministerstvem.

Slovinská strategie chytré specializace definovala národní priority a oblasti strategického rozvoje, které jsou v praxi podporovány cílenými, komplexními a na míru vytvořenými opatřeními. Prostřednictvím strategie chytré specializace zavedlo Slovinsko nový model rozvojové spolupráce mezi zainteresovanými stranami v oblasti inovací a dosáhlo svého začlenění do mezinárodních rozvojových a inovačních sítí, platforem a konsorcií. Implementace strategie je proto jedním z klíčových nástrojů pro posílení a modernizaci slovinského inovačního ekosystému.

Vzhledem k tomu, že strategie také klade důraz na důležitost rozvoje lidských zdrojů, vyvíjejí různé instituce v rámci strategie rozvojové úkoly v oblasti lidských zdrojů, včetně Strategických výzkumných a inovačních partnerství. Základem rozvoje lidských zdrojů ve všech pěti partnerstvích je dlouhodobé předvídání kompetenčních a personálních potřeb.

Platforma pro předvídání dovedností

V roce 2021 zahájilo Ministerstvo práce, rodiny, sociálních věcí a rovných příležitostí projekt, který bude rozvíjet dlouhodobý systémový přístup k předvídání kompetencí: Platformu pro předvídání dovedností. Platforma bude systémovým nástrojem podporujícím sladění nabídky a poptávky po dovednostech na trhu práce. Smyslem projektu je mapovat stávající situaci ve Slovinsku i v zahraničí a připravit vhodná systémová řešení, která do budoucna umožní předvídání dovedností. Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.

Jeho cílem je:

  • modernizovat / dále rozvíjet krátkodobé předvídání kompetencí a povolání (do 1 roku) na základě současných metod a nástrojů;
  • vypracovat metodiku střednědobého (3–5 let) a dlouhodobého (10 let) předvídání;
  • pomoci navázat institucionální spolupráci klíčových zainteresovaných stran pro další rozvoj, využití a rozšíření platformy (např. poskytovatelé vzdělávání, obchodní komory).

Očekává se, že mezi dlouhodobé dopady platformy bude patřit větší soulad nabídky a poptávky na trhu práce, snížení strukturálních disparit a vyšší úroveň dovedností slovinského obyvatelstva.


Přeložila Aneta Vencovská

Slovenia: new skills forecasting platform [online]. Cedefop, 07/02/2022 [cit. 2022-03-15].

Zajímá Vás odborné vzdělávání? Podívejte se na novinky z Evropy, které pro Vás připravuje ReferNet Česká republika, a přihlaste se k odběru newsletteru Odborné vzdělávání v Evropě

Další aktuality

Britská inspirace: Jak začlenit nově příchozí žáky do vzdělávání

Představujeme vám 10dílný seriál, který připravili redaktoři webu Zapojmevšechny.cz na základě anglické Národní strategie podpory začleňování nově příchozích žáků do školní výuky.

Číst více

Pozvánka: Jak motivovat dospělé ke vzdělávání v Jihočeském kraji

Co udělat pro to, aby se dospělí více účastnili dalšího vzdělávání a celoživotního učení? Přijďte se inspirovat a diskutovat 13. října do Českých Budějovic.

Číst více

Jak na digitální kompetence na základní škole? Sledujte živou debatu u kulatého stolu

Co si představit pod pojmem digitální kompetence? Jak je implementovat do výuky? Jaký přínos mají digitální kompetence pro žáky? Sledujte debatu s učiteli, kteří se s vámi podělí o vlastní zkušenosti. 

Číst více

Proběhla první letní škola propojování formálního a neformálního vzdělávání

V Chaloupkách se letos v srpnu sešlo 22 učitelek a učitelů ze základních i středních škol, kteří pilotovali třídenní program se zájmem načerpat inspiraci pro svou práci.

Číst více

Španělsko: revoluce v odborném vzdělávání a přípravě

Španělsko se stalo průkopníkem nového modelu odborného vzdělávání a přípravy.

Číst více