Litva: na cestě k úspěšné podpoře učňovské přípravy

Národní učňovský portál, spuštěný v roce 2021, nabídne prostředí pro lepší informovanost zaměstnavatelů, institucí odborného vzdělávání a učnů.

Portál nabízí zaměstnavatelům, institucím odborného vzdělávání a přípravy, učňům a dalším zainteresovaným stranám možnost se na jednom místě informovat, poradit se a získat přístup k příslušnému vzdělávání. Nápad vytvořit tento nástroj se zrodil při vedení sociálního dialogu se zainteresovanými stranami: Ministerstvem školství, sportu a vědy, Ministerstvem hospodářství a inovací, přidruženými zaměstnavatelskými strukturami a institucemi odborného vzdělávání a přípravy. Ty se jednomyslně shodly, že pro dosažení kvality v učňovské přípravě je nutné zajistit lepší dostupnost informací a elektronických služeb a nabídnout jedno místo, kde se budou moci zaměstnavatelé, instituce odborného vzdělávání a přípravy a učni vzájemně najít.

Návrhem a vývojem portálu bylo pověřeno Centrum rozvoje kvalifikací a odborného vzdělávání a přípravy, národní referenční bod evropského zajišťování kvality v odborném vzdělávání a přípravě (EQAVET). Portál vznikal v letech 2019–2021 jako součást projektu Erasmus+ Finanční podpora evropského zajišťování kvality v odborném vzdělávání a přípravě z let 2019–2020.

Cílem projektu bylo zvýšit spolupráci mezi podniky a institucemi odborného vzdělávání a přípravy, podpořit kulturu přípravy na pracovišti a zlepšit zajišťování kvality v odborném vzdělávání a přípravě v souladu s EQAVET. Během vývoje portálu probíhaly různé činnosti: konzultace s cílem identifikovat potřeby všech zainteresovaných stran v oblasti odborného vzdělávání a přípravy, definovat obsah a typ poskytovaných vzdělávacích kurzů a posuzovat kvalitu.

Portál je hlavním informačním bodem pro učňovskou přípravu, kde:

  • národní orgány a zaměstnavatelská sdružení mohou zveřejňovat informace o nadcházejících událostech, nových iniciativách, projektech atd.;
  • podniky i studenti mají vlastní přístup k informacím o učňovské přípravě, o jejích hlavních charakteristikách a o tom, jak ji lze uspořádat;
  • požadavky na zajištění kvality jsou prezentovány jednoduchým a informativním způsobem (infografika či video);
  • je k dispozici sekce často kladených otázek, která se pravidelně aktualizuje;
  • jsou zveřejňovány úspěšné příběhy s cílem zvýšit zájem studentů a podniků a přilákat je;
  • jedna ze sekcí je věnována informačním materiálům (publikacím, výzkumu, formám – jako je typický trojstranný smluvní model, výstupům získaným jinými institucemi zabývajícími se učňovskou přípravou, legislativě).

Podpora dalšího profesního rozvoje učitelů a instruktorů odborného vzdělávání

V průběhu projektu byla vyvinuta sada otevřených online kurzů zaměřených jak na odborníky, kteří se chystají vzdělávat nebo už vzdělávají učně na pracovišti, tak na učitele z odborných škol, kteří se podílejí na poskytování učňovské přípravy v institucích odborného vzdělávání a přípravy. K poskytování kvalitní učňovské přípravy nestačí být jen vynikajícím odborníkem: je důležité stát se také učitelem. Kurzy umožňují instruktorům v podnicích získat didaktické znalosti, lépe porozumět psychologii učňů a seznámit se s právním rámcem a kritérii zajišťování kvality v systému učňovské přípravy.

Kurzy pro učitele z odborných škol pomáhají získat potřebnou znalost systému učňovské přípravy, poskytují podporu a rady, jak efektivně komunikovat s podniky. Ukazují, jak zvýšit prestiž instituce odborného vzdělávání a přípravy a přilákat tím podniky i jak uzavřít (trojstrannou) učňovskou pracovní smlouvu či zajistit kvalitu procesu učňovské přípravy.

Každý online kurz trvá 40 vyučovacích hodin, je poskytován zdarma a je k dispozici registrovaným uživatelům. Od března 2021 kurzy dokončilo více než 300 účastníků, kteří získali elektronický certifikát potvrzující osvojené dovednosti.

Další kroky

První etapa vývoje národního učňovského portálu se odehrála v průběhu projektu a trvala do roku 2021. Jejím účelem bylo zvýšit atraktivitu učňovské přípravy. V budoucnu by měl vývoj portálu zahrnovat vytváření účtů pro registrované uživatele, software pro přímou online komunikaci mezi uživateli a další.


Přeložila Aneta Vencovská

Lithuania: towards successful enabling of apprenticeship [online]. Cedefop, 20/12/2021 [cit. 2022-02-21].


Zajímá Vás odborné vzdělávání? Podívejte se na novinky z Evropy, které pro Vás připravuje ReferNet Česká republika, a přihlaste se k odběru newsletteru Odborné vzdělávání v Evropě.

Další aktuality

Britská inspirace: Jak začlenit nově příchozí žáky do vzdělávání

Představujeme vám 10dílný seriál, který připravili redaktoři webu Zapojmevšechny.cz na základě anglické Národní strategie podpory začleňování nově příchozích žáků do školní výuky.

Číst více

Pozvánka: Jak motivovat dospělé ke vzdělávání v Jihočeském kraji

Co udělat pro to, aby se dospělí více účastnili dalšího vzdělávání a celoživotního učení? Přijďte se inspirovat a diskutovat 13. října do Českých Budějovic.

Číst více

Jak na digitální kompetence na základní škole? Sledujte živou debatu u kulatého stolu

Co si představit pod pojmem digitální kompetence? Jak je implementovat do výuky? Jaký přínos mají digitální kompetence pro žáky? Sledujte debatu s učiteli, kteří se s vámi podělí o vlastní zkušenosti. 

Číst více

Proběhla první letní škola propojování formálního a neformálního vzdělávání

V Chaloupkách se letos v srpnu sešlo 22 učitelek a učitelů ze základních i středních škol, kteří pilotovali třídenní program se zájmem načerpat inspiraci pro svou práci.

Číst více

Španělsko: revoluce v odborném vzdělávání a přípravě

Španělsko se stalo průkopníkem nového modelu odborného vzdělávání a přípravy.

Číst více