Zákon má povzbudit zájem mladých lidí o odborné vzdělávání a přípravu a změnit přijímací požadavky pro studenty odborného vzdělávání, kteří chtějí nastoupit k vysokoškolskému studiu.

Zákon o vyšším sekundárním vzdělávání z roku 2008 požadoval, aby programy odborného vzdělávání a přípravy lépe reagovaly na potřeby trhu práce v oblasti dovedností. Zmiňovaný zákon umožňuje společně s „průvodcem islandským národním kurikulem pro vyšší sekundární školy“ z roku 2011 decentralizovaný přístup k tvorbě vzdělávacích programů a kurikula. Znamená to, že vyšším sekundárním školám je svěřena větší odpovědnost i autonomie při vytváření vzdělávacích programů jak ve všeobecném vzdělávání, tak v odborném vzdělávání a přípravě, a to za využití přístupu kombinujícího výsledky učení, rozsah aktivit a kredity. Nastoupit na univerzitu však doposud mohli jen ti studenti, kteří uspěli u přijímacích zkoušek. Díky novému zákonu – jenž byl schválen, ale zatím nebyl zaveden do praxe – bude závěrečná zkouška z vyšší sekundární školy na úrovni 4 Evropského rámce kvalifikací (úroveň 3 islandského rámce kvalifikací) rovnocenná s přijímací zkouškou. Aby mohli být uchazeči o studium na vysokých školách ke studiu přijati, museli v minulosti absolvovat přijímací zkoušky. Cílem této změny je zrovnoprávnit při vstupu na vysokou školu studenty, kteří dokončili umělecké, technické či odborné studium, s těmi, kteří dokončili všeobecné vzdělávací programy.

Díky této změně by podmínky pro přijetí na vysokou školu měly být v souladu s kompetencemi, dovednostmi a znalostmi studentů a neměly by představovat překážku pro ty, kteří složili zkoušku v oblasti odborného vzdělávání a přípravy.

V dalším kroku si musí vysoké školy definovat svá přijímací kritéria a informovat o nich vyšší sekundární školy, aby si studenti, kteří jsou rozhodnutí pokračovat ve studiu po dokončení vyššího sekundárního vzdělání, mohli organizovat svou přípravu v souladu s požadavky dané vysoké školy.


Přeložila Aneta Vencovská

Iceland: new act regulating easier access from VET to higher education [online]. Cedefop, 26/07/2021 [cit. 2022-01-20]. 

Další aktuality

13. říjen 2025

Mezinárodní vzdělávací událost tohoto podzimu se jmenuje Future Port Youth 2025

Globální technologická konference v angličtině se koná 13. listopadu v Praze a potkáte na ní přední odborníky na inovace všech generací z celého světa.

Číst více

03. říjen 2025

Rakousko: učňovská vzdělávací platforma

Rakouská platforma Wîse up nabízí vzdělávací obsah na podporu duálního odborného vzdělávání. Ucelené digitální programy pro učně a učnice posilují flexibilitu a individuální přístup k profesní přípravě.

Číst více

02. říjen 2025

Program KOMPAS je klíčovou součástí podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

Číst více

30. září 2025

Začínáme se seriálem podcastů na téma mediální výchovy

Seriál přinese rozhovory s osobnostmi z prostředí médií, škol i odborných institucí. Cílem je otevřeně a srozumitelně mluvit o tom, jak děti a mladí lidé čelí informačním nástrahám a jak jim školy mohou pomoci.

Číst více

29. září 2025

Nové číslo EduRevue se zaměřuje na klíčové kompetence a základní gramotnosti v novém kurikulu

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více