Zákon má povzbudit zájem mladých lidí o odborné vzdělávání a přípravu a změnit přijímací požadavky pro studenty odborného vzdělávání, kteří chtějí nastoupit k vysokoškolskému studiu.

Zákon o vyšším sekundárním vzdělávání z roku 2008 požadoval, aby programy odborného vzdělávání a přípravy lépe reagovaly na potřeby trhu práce v oblasti dovedností. Zmiňovaný zákon umožňuje společně s „průvodcem islandským národním kurikulem pro vyšší sekundární školy“ z roku 2011 decentralizovaný přístup k tvorbě vzdělávacích programů a kurikula. Znamená to, že vyšším sekundárním školám je svěřena větší odpovědnost i autonomie při vytváření vzdělávacích programů jak ve všeobecném vzdělávání, tak v odborném vzdělávání a přípravě, a to za využití přístupu kombinujícího výsledky učení, rozsah aktivit a kredity. Nastoupit na univerzitu však doposud mohli jen ti studenti, kteří uspěli u přijímacích zkoušek. Díky novému zákonu – jenž byl schválen, ale zatím nebyl zaveden do praxe – bude závěrečná zkouška z vyšší sekundární školy na úrovni 4 Evropského rámce kvalifikací (úroveň 3 islandského rámce kvalifikací) rovnocenná s přijímací zkouškou. Aby mohli být uchazeči o studium na vysokých školách ke studiu přijati, museli v minulosti absolvovat přijímací zkoušky. Cílem této změny je zrovnoprávnit při vstupu na vysokou školu studenty, kteří dokončili umělecké, technické či odborné studium, s těmi, kteří dokončili všeobecné vzdělávací programy.

Díky této změně by podmínky pro přijetí na vysokou školu měly být v souladu s kompetencemi, dovednostmi a znalostmi studentů a neměly by představovat překážku pro ty, kteří složili zkoušku v oblasti odborného vzdělávání a přípravy.

V dalším kroku si musí vysoké školy definovat svá přijímací kritéria a informovat o nich vyšší sekundární školy, aby si studenti, kteří jsou rozhodnutí pokračovat ve studiu po dokončení vyššího sekundárního vzdělání, mohli organizovat svou přípravu v souladu s požadavky dané vysoké školy.


Přeložila Aneta Vencovská

Iceland: new act regulating easier access from VET to higher education [online]. Cedefop, 26/07/2021 [cit. 2022-01-20]. 

Další aktuality

06. červen 2025

Absolventi mohou v dodatku k osvědčení prokazovat svou kvalifikaci v IT oblasti

Od letošního roku mohou absolventi gymnázií prokazovat v celé Evropské unii svoje dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Číst více

05. červen 2025

Evaluační nástroj pomáhá školám hodnotit praktické vyučování

Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

Číst více

04. červen 2025

Novela školského zákona přináší změny v oblasti financování škol a prvky modernějšího vzdělávání

Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, začne od roku 2026 platit nový způsob financování škol a školských zařízení. Změny mají za cíl také zajistit spravedlivější přístup ke vzdělávání, posílit jeho kvalitu a přiblížit výuku aktuálním potřebám žáků i společnosti.

Číst více

29. květen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Tématem je tentokrát podpora rovných příležitostí

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

23. květen 2025

Financování účasti dospělých ve vzdělávání: individuální vzdělávací účty

Individuální vzdělávací účty jsou nástrojem finanční podpory pro vzdělávání dospělých. Cedefop analyzoval jejich potenciál v pěti evropských zemích a upozorňuje na podmínky úspěšného zavádění i možné překážky.

Číst více