Zákon má povzbudit zájem mladých lidí o odborné vzdělávání a přípravu a změnit přijímací požadavky pro studenty odborného vzdělávání, kteří chtějí nastoupit k vysokoškolskému studiu.

Zákon o vyšším sekundárním vzdělávání z roku 2008 požadoval, aby programy odborného vzdělávání a přípravy lépe reagovaly na potřeby trhu práce v oblasti dovedností. Zmiňovaný zákon umožňuje společně s „průvodcem islandským národním kurikulem pro vyšší sekundární školy“ z roku 2011 decentralizovaný přístup k tvorbě vzdělávacích programů a kurikula. Znamená to, že vyšším sekundárním školám je svěřena větší odpovědnost i autonomie při vytváření vzdělávacích programů jak ve všeobecném vzdělávání, tak v odborném vzdělávání a přípravě, a to za využití přístupu kombinujícího výsledky učení, rozsah aktivit a kredity. Nastoupit na univerzitu však doposud mohli jen ti studenti, kteří uspěli u přijímacích zkoušek. Díky novému zákonu – jenž byl schválen, ale zatím nebyl zaveden do praxe – bude závěrečná zkouška z vyšší sekundární školy na úrovni 4 Evropského rámce kvalifikací (úroveň 3 islandského rámce kvalifikací) rovnocenná s přijímací zkouškou. Aby mohli být uchazeči o studium na vysokých školách ke studiu přijati, museli v minulosti absolvovat přijímací zkoušky. Cílem této změny je zrovnoprávnit při vstupu na vysokou školu studenty, kteří dokončili umělecké, technické či odborné studium, s těmi, kteří dokončili všeobecné vzdělávací programy.

Díky této změně by podmínky pro přijetí na vysokou školu měly být v souladu s kompetencemi, dovednostmi a znalostmi studentů a neměly by představovat překážku pro ty, kteří složili zkoušku v oblasti odborného vzdělávání a přípravy.

V dalším kroku si musí vysoké školy definovat svá přijímací kritéria a informovat o nich vyšší sekundární školy, aby si studenti, kteří jsou rozhodnutí pokračovat ve studiu po dokončení vyššího sekundárního vzdělání, mohli organizovat svou přípravu v souladu s požadavky dané vysoké školy.


Přeložila Aneta Vencovská

Iceland: new act regulating easier access from VET to higher education [online]. Cedefop, 26/07/2021 [cit. 2022-01-20]. 

Další aktuality

02. duben 2024

Zahájili jsme veřejnou konzultaci rámcových vzdělávacích programů

NPI ČR předkládá k veřejné konzultaci výsledky práce odborných pracovních skupin, které se zabývaly revizí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Číst více

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více

13. březen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Do škol se dostává mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Na dubnové DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na smysluplné využití informatických pomůcek zábavnou formou.

Číst více

28. únor 2024

Zahajujeme veřejnou diskuzi ke Koncepci revize RVP ZŠS

Rádi bychom vás pozvali na zahájení veřejné diskuze ke Koncepci revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Debata se bude konat online 4. března.

Číst více

31. leden 2024

Vyjádření k informacím zveřejněným dne 29. ledna 2024 v článku na Seznamzpravy.cz

NPI ČR se důsledně ohrazuje proti nepravdivým informacím, které byly zveřejněny na Seznamzpravy.cz v článku Další fáze výuky začala. Místo Přemyslovců bude důležitější výklad.

Číst více