O jaké profese a obory bude v ČR zájem v roce 2030?

Cedefop Skills forecast zahrnuje odhad budoucích trendů zaměstnanosti podle sektorů, skupin povolání, jednotlivých zemí i odhady budoucí úrovně vzdělání a dostupné pracovní síly.

Mezi sektory s největším absolutním přírůstkem zaměstnanců v ČR do roku 2030 najdeme podle projekce Cedefopu veřejnou správu a obranu, skladování, ostatní finanční činnosti (např. obchodování na burze, správa fondů atd.), telekomunikace, činnosti domácností a skladování.

Nejdynamičtější nárůst pracovníků bez ohledu na velikost sektoru v ČR se předpokládá v sektorech ostatní finanční činnosti, výroba paliv a odpadní vody a služby.

Zajímavé je to, že ne všechny sektory, které porostou v ČR, porostou i v celé EU. Jediné dva sektory, které porostou v ČR i v EU stejně, jsou informační technologie a služby a činnosti v oblasti pronájmu a leasingu, jinak se sektory v EU a ČR v předpovědi liší.

„Do roku 2030 poroste potřeba vysoce kvalifikovaných pracovníků s vysokoškolským vzděláním, jako jsou řídící pracovníci, specialisté a dále vysoce odborné profese vyžadující střední nebo vysokoškolské vzdělání, např. v oblasti práva, obchodu a ICT, “ vysvětluje Zdena Šímová z Národního vzdělávacího fondu, který vychází z dat Skills forecast.

Projekce potřeb trhu práce do roku 2030 zahrnuje také údaj o tom, kolik pracovníků bude potřeba nahradit, hlavně z důvodu jejich odchodu do důchodu. I když samotný sektor v budoucnu nebude tolik růst, může vzniknout právě z důvodu odchodů značné části pracovníků do důchodu v budoucnu velká potřeba nahrazení pracovníků v těchto sektorech.

Mezi povoláními, ve kterých bude v ČR do roku 2030 největší poptávka po zaměstnancích, najdeme konkrétně vysoce vzdělané odborníky v obchodu a správě, odborné pracovníky v oblasti vědy a techniky, specialisty v oblasti výchovy a vzdělávání (tj. zejména učitele a lektory). Z profesí se střední nebo nižší úrovní vzdělání bude velká poptávka zejména po řidičích, řemeslnících v oblasti stavebnictví, pracovnících osobní péče a osobních služeb a strojírenských dělnících.

Více informací

Další aktuality

Britská inspirace: Jak začlenit nově příchozí žáky do vzdělávání

Představujeme vám 10dílný seriál, který připravili redaktoři webu Zapojmevšechny.cz na základě anglické Národní strategie podpory začleňování nově příchozích žáků do školní výuky.

Číst více

Pozvánka: Jak motivovat dospělé ke vzdělávání v Jihočeském kraji

Co udělat pro to, aby se dospělí více účastnili dalšího vzdělávání a celoživotního učení? Přijďte se inspirovat a diskutovat 13. října do Českých Budějovic.

Číst více

Jak na digitální kompetence na základní škole? Sledujte živou debatu u kulatého stolu

Co si představit pod pojmem digitální kompetence? Jak je implementovat do výuky? Jaký přínos mají digitální kompetence pro žáky? Sledujte debatu s učiteli, kteří se s vámi podělí o vlastní zkušenosti. 

Číst více

Proběhla první letní škola propojování formálního a neformálního vzdělávání

V Chaloupkách se letos v srpnu sešlo 22 učitelek a učitelů ze základních i středních škol, kteří pilotovali třídenní program se zájmem načerpat inspiraci pro svou práci.

Číst více

Španělsko: revoluce v odborném vzdělávání a přípravě

Španělsko se stalo průkopníkem nového modelu odborného vzdělávání a přípravy.

Číst více