Na rakouských školách byl ve školním roce 2021/2022 zaveden nový systém řízení kvality, který má pomoci dostát zvyšujícím se nárokům na školní vzdělávání.

Požadavky kladené na školní vzdělávání a výuku jsou stále rozmanitější: rodiče, žáci, trh práce, školy na vyšších stupních vzdělávání, tvůrci vzdělávací politiky – ti všichni mají konkrétní představy o tom, jakých výsledků by školy měly dosahovat a jak by měla kvalitní výuka a dobrá škola vypadat. Na rakouských školách byl proto zaveden nový systém řízení kvality, který má pomoci dostát těmto zvyšujícím se nárokům.

Výchozí bod

Systémy řízení kvality existují na všeobecných a odborných školách v Rakousku již dlouhou dobu. V návaznosti na zákon o reformě vzdělávání (Bildungsreformgesetz) z roku 2017 byly dříve samostatné systémy řízení kvality pro všeobecné vzdělávání (SQA) a odborné vzdělávání a přípravu (QIBB) sjednoceny a mají nové zaměření. Nový systém řízení kvality pro školy (QMS) je postupně zaváděn do praxe od školního roku 2021/2022. Jeho obsah vychází z nového rámce kvality, který vstoupil v platnost již v lednu 2021.

QMS – nový systém řízení kvality pro školy

Nový systém řízení kvality pro školy bude postupně zaváděn ve všech typech škol v celém Rakousku během následujících dvou školních let. Klade si za cíl co nejlépe podporovat odbornou práci pedagogických pracovníků a výsledky učení žáků.

Předpokladem úspěchu je, aby školy samy sebe vnímaly jako neustále se vyvíjející, učící se organizace. Vedení školy a všichni učitelé by měli koordinovaně pracovat na kvalitě školy, aby systematicky zlepšovali její učební procesy a výsledky. Za tímto účelem poskytuje systém řízení kvality příslušné nástroje a metody prostřednictvím webové stránky www.qms.at (například plán rozvoje školy a příručku pro interní evaluaci školy a zpětnou vazbu). Proces rozvoje kvality a jejího zajišťování na všech místech školy je řízen vedením školy za podpory školních koordinátorů kvality.

Klíčovým aspektem tohoto procesu je vytváření a využívání důkazů (informací, dokumentů a dat) o kvalitě škol a výuky k tomu, aby bylo možné dělat informovaná rozhodnutí týkající se škol a žáků.

Jednotný rámec kvality

Systém řízení kvality je součástí „rámce kvality pro školy“. Tento rámec, který je v platnosti od ledna 2021, byl vyvinut odborníky v posledních letech a vztahuje se na všechny typy škol. Je základem pro obsah systému řízení kvality pro školy a pro řešená témata.

Rámec kvality popisuje základní charakteristiky školní kvality prostřednictvím pěti dimenzí kvality znázorněných na obrázku 1. Čtyři z těchto dimenzí se zaměřují na procesy a jedna na výsledky a dopady práce školy. V těchto dimenzích jsou popsány podstatné aspekty školní kvality tak, že každá dimenze je rozdělena do oblastí kvality. Každá oblast kvality pak obsahuje úvodní klíčové sdělení a kritéria kvality.

Rizeni kvality

 

Podpůrné akce

Nové pojetí řízení kvality na školách vedlo také ke změnám v centrálních institucích. Rakouský referenční bod pro zajišťování kvality v odborném vzdělávání a přípravě (ARQA-VET) byl na začátku roku 2021 převeden na referenční bod pro kvalitu ve všeobecném a odborném vzdělávání a přípravě (RQB). RQB pomáhá ministerstvu školství při implementaci systému řízení kvality.

V červenci 2020 byl založen Spolkový institut pro zajišťování kvality v rakouském školství (IQS). Podílí se na monitorování vzdělávání a poskytuje na důkazech založené analýzy i teoretickou odbornou základnu pro další rozvoj školského systému.


Přeložila Aneta Vencovská

Austria: new quality management in schools [online]. Cedefop, 23/11/2021 [cit. 2022-01-05].

 

Další aktuality

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více

15. leden 2025

Nový portál usnadní školám práci s rámcovými vzdělávacími programy

Národní pedagogický institut spustil v lednu 2025 moderní portál pro prohlížení a tvorbu rámcových vzdělávacích programů.

Číst více

14. leden 2025

MŠMT a NPI připravily největší změnu ve vzdělávání za posledních 20 let

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

Číst více