Revize ICT na základních školách jsou již v plném proudu a zájem o jejich podporu stále roste

Téměř 600 základních škol zahájilo v září letošního roku výuku v souladu s upraveným rámcovým vzdělávacím programem. 

Jedná se především o školy, které se na jaře letošního roku přihlásily k podpoře od Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR). 

V rámci podpory mají totiž školy možnost čerpat širokou škálu webinářů, workshopů a konzultací spojených se zaváděním nové informatiky a digitálních kompetencí do výuky.

Na základě dotazníkového šetření v těchto školách vyplynulo, že klíčovým faktorem pro úspěšnost je čas, kdy jednotlivé školy s přípravou začnou. „Využijte nabízené podpory ze strany Národního pedagogického institutu České republiky a zapojte se co nejdříve,“ vyzývá školní metodik ICT Tomáš Řebíček, který je součástí týmu, jenž v NPI ČR koordinuje podporu školám v zavádění nové informatiky. A dodává, že zájem škol roste, neboť jen během podzimu prošlo vzdělávacími akcemi k revizím ICT v NPI ČR přes 3 000 učitelů.

Ze základních škol, které se již do realizace ICT v tomto roce zapojily, zní zatím velmi pozitivní ohlasy a většina z nich tuto změnu ve svých osnovách vítá. „Vzhledem k tomu, že jsme už delší dobu pociťovali nutnost ke změně ŠVP v přístupu k informatice, jakmile se naskytla možnost, sama jsem se do kurzů Národního pedagogického institutu pro ředitele škol přihlásila hned na začátku a následně jsem se stala i lektorem. Jedním z důvodů bylo, že jsem mohla být hned u zdroje informací, a využít tak pomoci, která se nabízela,“ říká ředitelka základní školy v Dobrušce Alena Bačíková.

Program podpory NPI ČR je prakticky rozdělen do tří úrovní, a to v závislosti na tom, v jaké fázi implementace ICT se škola nachází,“ dodává Tomáš Řebíček. Pro školy, které teprve s novou výukou začínají, je vytvořen tzv. Startovací balíček, který obsahuje webináře pro ředitele škol, jejich zástupce, školní koordinátory ŠVP a metodiky IT. Navazují workshopy Startovacího balíčku pro učitele nové informatiky pro 1. a 2. stupeň ZŠ. Webináře tohoto modulu jsou zaměřeny na všechny čtyři oblasti nové informatiky – Algoritmizace a programování; Informační systémy; Digitální technologie a Data, informace a modelování.

Lektory všech nabízených webinářů jsou ředitelé z praxe a učitelé nové informatiky, kteří si procesem zavádění ICT již prošli, a mohou tedy informace sdílet nejen na teoretické rovině, ale jednotlivé kroky zasadit přímo do praktických situací.

V další fázi mohou učitelé využít kombinovaných kurzů pro rozvíjení dovedností s rozsahem 16–24 hodin, jež jsou podporou k výuce nové informatiky a jejichž součástí je i edukační robotika. Tento druh kurzů je velmi často nabízen v kombinované formě, tedy v prezenční a distanční, a po novém roce budou otevřeny kurzy i pro rozvíjení digitálních kompetencí.

Interaktivním prvkem podpory pro všechny učitele je tzv. DIGI Plovárna, kde facilitátor z řad NPI ČR vytváří prostor pro sdílení praktických zkušeností a rad se zaváděním a rozvojem nové informatiky a digitálních kompetencí.

Kromě výše zmíněné podpory mohou školy využít i přímé konzultace probíhající v režimu 1 : 1, kde zástupce školy má k dispozici bezplatně průvodce, který mu napomáhá při realizaci potřebné změny v rámci ICT. V případě potřeby se školy mohou přihlásit buď přes webové stránky (revize.edu.cz/kdo-mi-pomuze), nebo za pomoci metodika pro revize ICT na krajských pracovištích NPI ČR. Národní pedagogický institut České republiky neustále pracuje na rozšíření nabídky kurzů, vzdělávacích akcí a další podpory. Všechny tyto akce jsou k nalezení na webové stránce www.revize.edu.cz.

Vzhledem k tomu, že výuku dle nových ŠVP je nutné zahájit od září 2023, resp. září 2024, tak bych školám, které ještě nezačaly, doporučila zahájit přípravu co nejdříve. Sami jsme začali s tím, co máme, a neznamená to, že disponujeme moderní IT učebnou nebo roboty za statisíce korun. Každá škola si do svého ŠVP klade takové cíle, jaké je schopná dosáhnout. Klíčem k úspěšné změně je nadšení, a i malé kroky vpřed se počítají,“ říká Alena Bačíková.

Další aktuality

O jaké profese a obory bude v ČR zájem v roce 2030?

Cedefop Skills forecast zahrnuje odhad budoucích trendů zaměstnanosti podle sektorů, skupin povolání, jednotlivých zemí i odhady budoucí úrovně vzdělání a dostupné pracovní síly.

Číst více

Přihlaste se do soutěže Učme chemii atraktivně!

Soutěž pořádá Svaz chemického průmyslu České republiky. Cílem třetího ročníku je ukázat zajímavé náměty, jak efektivně učit chemii v prezenční i distanční formě.

Číst více

Zveme vás na webinář o rozvoji kariérových kompetencí

Rozvoj kariérových kompetencí je důležitým předpokladem pro dlouhodobou uplatnitelnost na trhu práce. Na webináři se zaměříme na možnosti zjišťování kariérových kompetencí u žáků, studentů a klientů. 

Číst více

Rakousko: nový systém řízení kvality na školách

Na rakouských školách byl ve školním roce 2021/2022 zaveden nový systém řízení kvality, který má pomoci dostát zvyšujícím se nárokům na školní vzdělávání.

Číst více

Vypravili jsme se do škol, které doučují navzdory epidemické situaci

Školy mají plné ruce práce se zvládáním hybridní výuky, kterou přinesla další vlna covidové pandemie. Přestože se personální a časové možnosti mnohdy zhoršují, doplňkový vzdělávací program pro rozšíření znalostí žáků pokračuje, nyní v rámci Národního plánu obnovy.

Číst více