Družení naživo nyní ke zhlédnutí i ze záznamu

Národní pedagogický institut České republiky nabízí nejen vychovatelkám a vychovatelům školních družin a klubů výběr toho nezajímavějšího z oborového setkání Družení naživo, které se konalo letos v říjnu v Praze a Olomouci. Playlist videí nabízí záznamy příspěvků a prezentací.

Letošní setkání vychovatelek a vychovatelů školních družin a klubů, Družení naživo, se konalo v Praze (1. 10.) a v Olomouci (15. 10.). A protože o akci byl značný zájem a není dostatek kapacit, aby organizátoři uspokojili všechny, kteří by se chtěli osobně zúčastnit, rozhodli se letos dění na setkání natáčet a záznam toho nejzajímavějšího je nyní k dispozici ke zhlédnutí. Ze dvou desítek přednášek a prezentací jak z pražského tak olomouckého setkání nabízí YouTube kanál NPI ČR výběr devíti zajímavých vystoupení, která pokryla nebývale široký záběr témat. 

RNDr. Milan Macek, CSc. ředitel Obchodní akademie Vinohradská, spoluautor celé řady návrhů zákonů, vyhlášek a dalších podzákonných norem pro oblast školství, se ve svém vystoupení zaměřil na legislativní rámec zájmového vzdělávání. O Školním vzdělávacím programu přednášela Mgr. Jana Heřmanová, ředitelka SVČ Ivančice, o prevenci rizikového chování ve školní družině přednášel PhDr. Ladislav Spurný, krajský školský protidrogový koordinátor.

Došlo i na sdílení příkladů dobré praxe, v YouTube playlistu toho nejzajímavějšího z Družení naživo je mimo jiné i prezentace volnočasového projektu "Proti proudu času", jak jej představili Mgr. Monika Juřicová, Dis., učitelka na 2. stupni a animátorka a Mgr. Štěpán Rak, Ph.D., paleontolog, kurátor a učitel. Mgr.Jan Gabriel Szutkowski, školní psycholog, rodinný terapeut ve své přednášce popisoval, jak pracovat s emocemi a pocity, jak zvládat stres a napětí a předejít vyhoření. 

Pražského a olomouckého setkání se prezenčně zúčastnilo na 128 posluchačů, dohromady shlédli patnáct příspěvků. "Přednášející byli navzdory krátkému příspěvku schopni předat účastníkům ze svých témat co nejvíc informací, poskytli cílové skupině svoje prezentace, metodické materiály a nabídli následné konzultace," říká organizátorka obou setkání Družení naživo, ústřední metodička pro vzdělávání NPI ČR, Bc. Monika Doubková. A dodává, že mezi reakcemi účastníků jí nejvíce těší ty, jako například od jedné z vychovatelek, která se podělila o zpětnou vazbu emailem: "Po celém dni u vás jsem si nepřipadala jako podřadný zaměstnanec ( jak jsme často ve školství vnímány), ale jako důležitý článek celého systému. A za to Vám, vašim spolupracovníkům i lektorům moc děkuji."

"Účastníci byli spokojeni s výběrem témat i jejich obsahem. Uvítali především možnost se po dlouhé době osobně setkat a vzájemně sdílet zkušenosti a příklady dobré praxe," dodává Bc. Monika Doubková s tím, překlopit obsah konference do online záznamu bylo logické řešení v situaci, kdy organizátoři beztak museli počítat s variantou, že celé setkání bude muset být kvůli epidemiologické situace přenášeno kamerami online. To se tak nakonec nestalo, kamery nicméně zůstaly a zprostředkovávají to nejzajímavější z konference komukoliv, kdo se chce podívat ze záznamu. 

NPI ČR celý playlist distribuuje newsletterem nejen k vychovatelkám a vychovatelům ŠD a ŠK, ale také ke dvaceti tisícům učitelům a ředitelům základních škol. Playlist bude také umístěn na stránek Zájmové a neformální vzdělávání NPI ČR a vybrané příspěvky bude NPI ČR poutat také na svůj Facebookový profil. „Chceme tímto podpořit důležitou práci vychovatelek a vychovatelů školních družin a klubů a přiblížit jejich ji široké školské veřejnosti,“ říká za oddělení komunikace NPI ČR Jan Štěpánek. „Vždyť ve družinách tráví děti často stejně i více času než v lavicích, je důležité nabídnout veřejnosti témata, kterými se vychovatelky a vychovatelé zaobírají.“ 

Odkazy: 

Playlist: https://www.youtube.com/watch?v=-VErKaBJa6U

ZNV NPI ČR: https://znv.npi.cz/

Celý newsletter: https://397.ecomailapp.cz/campaigns/render/623/ea86c3fa4b2c25be8738a6b9c1bd5071

Další aktuality

Podnikatelské kompetence v odborném vzdělávání: Lotyšsko

Podnikavost je jednou z šesti průřezových dovedností, kterou si mají lotyšští žáci v odborném vzdělávání rozvinout. Na ukotvení podnikatelských kompetencí v odborném vzdělávání a přípravě se soustřeďují případové studie Cedefopu.

Číst více

Bilance odborného vzdělávání v Evropě

Jak se mění obsah a podoba odborného vzdělávání, aby dokázalo reagovat na rychle se vyvíjející poptávku po dovednostech na trhu práce a měnící se potřeby společnosti? Tomu se věnuje stručná zpráva Cedefopu o budoucnosti odborného vzdělávání.

Číst více

Inspirujte se: Na školní zahradě lze vyučovat každý předmět

Pravidelné venkovní vyučování přináší pro žáky, učitele i celou školu mnoho pozitiv. Přesto se s ním v českém školství zatím příliš nesetkáme. „Učitelé by potřebovali větší podporu,“ říká Klára Šindelková z NPI ČR.

Číst více

Dovednosti pro život – když škola života nestačí

Ne vždycky si jako dospělí vystačíme s tím, co jsme se naučili ve škole. Sada infografik upozorňuje, že připravit se na výzvy každodenního života je možné díky celoživotnímu učení a hlavně díky pomoci vzdělavatelů.

Číst více

Výzva k předložení informací o nejdůležitějších úspěších Evropského roku mládeže 2022

Evropská komise chystá sdělení o přehledu nejdůležitějších úspěchů Evropského roku mládeže 2022.

Číst více