V souvislosti se slovinským předsednictvím Rady Evropské unie vydalo Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání publikace, které se věnují slovinskému odbornému vzdělávání. To má v zemi silnou tradici i působivé výsledky.   

K příležitosti předsednictví Rady Evropské unie, které převzalo na období od července do konce roku 2021 Slovinsko, aktualizoval Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) publikace, které mapují slovinský systém odborného vzdělávání a přípravy.

V čem slovinské odborné vzdělávání vyniká

Formální odborné vzdělávání a příprava se ve slovinském vzdělávacím systému vyskytují od vyšší sekundární úrovně. Zajišťují je převážně veřejné školy, které jsou zřizovány a financovány státem. Odborné vzdělávání a přípravu na vyšší sekundární a terciární úrovni řídí ministerstvo školství, za rozvoj odborného vzdělávání a přípravy a jejich kurikulum nicméně odpovídá Institut Slovinské republiky pro odborné vzdělávání a přípravu.

Slovinsko má silnou tradici odborného vzdělávání a přípravy. Dokonce má ze zemí EU nejvyšší účast v odborném vzdělávání na vyšší sekundární úrovni napříč věkovým spektrem (70,8 % v roce 2019). Podíl osob, které ze vzdělávání předčasně odcházejí, je naopak nízký. V roce 2020 bylo mladých lidí mezi 18 a 24 lety, kteří dosáhli maximálně nižšího sekundárního vzdělání, velmi málo, pouhá 4,1 %. Ve všech typech odborných vzdělávacích programů je nedílnou součástí učení se prací, které ve vybraných programech probíhá v moderních provozech a mezipodnikových centrech odborné přípravy. Školy také mohou z 20 % přizpůsobit své školní kurikulum potřebám místních zaměstnavatelů.  

Slovinský systém odborného vzdělávání a přípravy je atraktivní, flexibilní a nabízí učícím se různé způsoby učení a možnosti postupu. Roli v dobrých výsledcích Slovinska hrají i státní stipendia, poradenství ve školách zajišťované školními poradci a rozvinutá sít poskytovatelů formálního vzdělávání pro dospělé.

Aktuální témata a výzvy

Poslední vývoj odborného vzdělávání a přípravy se ve Slovinsku zaměřuje na kvalitu učení se prací. Slovinsko investovalo do zřizování nových mezipodnikových center odborné přípravy a do posílení přípravy na pracovištích zaměstnavatelů. S novým zákonem z roku 2017 započalo rovněž zavádění učňovské formy přípravy do tříletých vzdělávacích programů, přičemž v současné době se  tato forma přípravy nabízí ve 14 z nich. Další rozšíření učňovské přípravy v rámci vzdělávacího systému je předmětem diskuzí. 

Na významu nabývá zvyšování úrovně dovedností dospělých. Záměr zajistit všem dospělým rovný přístup ke kvalitnímu vzdělání v průběhu jejich života, zejména jejich zapojením do celoživotního učení, představuje nový národní plán pro vzdělávání dospělých 2021–2030. Pozornost je ve Slovinsku věnována i posilování digitálních dovedností a rozšiřování příležitostí pro prohlubování a získávání nových dovedností.

Slovinsko reaguje na výzvy, včetně těch, které představuje pandemie covidu-19, a zaměřuje se na modernizaci odborného vzdělávání. Zásadním cílem je přizpůsobení vzdělávání digitální a udržitelné transformaci a zvýšení odolnosti vzdělávacího systému.

Vzdělávací systém v kostce…

Seznámení s těmi nejdůležitějšími charakteristikami slovinského systému odborného vzdělávání a přípravy zprostředkovává materiál Spotlight on VET Slovenia (Zaostřeno na odborné vzdělávání Slovinska). Na šesti stranách čtenáři naleznou strukturu odborného vzdělávání včetně schematického znázornění, hlavní rysy vzdělávacího systému i současné výzvy a na ně reagující systémová opatření. Součástí jsou také jednoduché grafy představující data o poměru středoškoláků ve všeobecném a odborném vzdělávání, o zaměstnanosti absolventů, předčasných odchodech ze vzdělávání a účastnících celoživotního učení ve Slovinsku.

… a v detailu

Pro zájemce o detailní popis slovinského odborného vzdělávání je pak k dispozici publikace Vocational education and training in Slovenia – short description (Odborné vzdělávání a příprava ve Slovinsku – stručný popis). Umožňuje lépe porozumět odbornému vzdělávání a přípravě ve Slovinsku tím, že poskytuje vhled do jejich charakteristických rysů a přistupuje k nim z mnoha různých stránek, včetně tématu financování, kvalifikací či zajišťování kvality. Zároveň publikace klade důraz na vývoj systému odborného vzdělávání a přípravy a na současné výzvy.

Podívejte se také na video o systému odborného vzdělávání a přípravy ve Slovinsku.

Další aktuality

02. duben 2024

Zahájili jsme veřejnou konzultaci rámcových vzdělávacích programů

NPI ČR předkládá k veřejné konzultaci výsledky práce odborných pracovních skupin, které se zabývaly revizí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Číst více

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více

13. březen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Do škol se dostává mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Na dubnové DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na smysluplné využití informatických pomůcek zábavnou formou.

Číst více

28. únor 2024

Zahajujeme veřejnou diskuzi ke Koncepci revize RVP ZŠS

Rádi bychom vás pozvali na zahájení veřejné diskuze ke Koncepci revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Debata se bude konat online 4. března.

Číst více

31. leden 2024

Vyjádření k informacím zveřejněným dne 29. ledna 2024 v článku na Seznamzpravy.cz

NPI ČR se důsledně ohrazuje proti nepravdivým informacím, které byly zveřejněny na Seznamzpravy.cz v článku Další fáze výuky začala. Místo Přemyslovců bude důležitější výklad.

Číst více