Od školního roku 2022/23 se může stovka ředitelů škol vzdělávat v inovovaném kvalifikačním programu pro ředitele, jehož návrh připravil NPI ČR ve spolupráci s MŠMT a organizací Učitel naživo.

V první fázi bude program zaměřen na ředitele základních a středních škol.

Smyslem programu je zaměřit se na rozvoj ředitele jako pedagogického leadera školy. Vzdělávání a zdokonalování v těchto dovednostech se přitom může dít v průběhu celého profesního života ředitele, před nástupem i po nástupu do funkce, dále v průběhu výkonu této funkce a také při vstupování do dalších rolí ve vzdělávání.

V tomto programu se chceme zaměřit právě na aktivity ve fázi po nástupu ředitele do této pozice i proto, aby si účastník studia mohl nově získané poznatky a postupy rovnou vyzkoušet na své škole,“ upřesnil zacílení programu ředitel NPI ČR Ivo Jupa a dodal: „Toto inovované kvalifikační studium bude zaměřené primárně na řízení pedagogického procesu, ale i nadále bude obsahovat nutné znalosti a kompetence v legislativní, finanční, bezpečnostně-zdravotní a organizační oblasti. Významem a proporcí témat však chceme zdůraznit, co je pro vedení školy primárním úkolem – tedy řízení a ovlivňování toho, co se děje ve třídách při výuce a dokázat tyto procesy zlepšovat a vytvářet k nim podmínky.“

Nový vzdělávací program v sobě propojuje zkušenost NPI ČR coby etablované instituce na poli vzdělávání pedagogů s inovativním vzdělávacím programem Ředitel naživo, jehož třetí ročník otevřela nezisková organizace Učitel naživo v tomto školním roce. „Věříme, že navázáním spolupráce mezi MŠMT, NPI ČR a naším programem Ředitel naživo jsme našli cestu, jak přenést fungující a ověřenou praxi mezi co nejširší skupinu ředitelů,“ říká Martin Kozel, ředitel a spoluzakladatel organizace Učitel naživo a dodává: „Z evaluací našeho programu pro vedení škol Ředitel naživo víme, že jeho absolventi oceňují konkrétní tipy a metody, jak pracovat s pedagogickým sborem a dobře ho vést, jak zavádět ve škole změny a vytvářet její vizi, jak lépe spolupracovat v tandemu ředitel - zástupce, plánovat a vyhodnocovat. Pomáhá jim také propojení s kolegy z jiných škol a vzájemná inspirace. To všechno se snažíme přinášet i do programu, na kterém pracujeme s NPI ČR a MŠMT, protože to jsou kompetence, které jsou nakonec užitečné dětem."

První ročník s maximální kapacitou 100 účastníků bude otevřen ve školním roce 2022/23, a pokud se vzdělávací program v praxi osvědčí, mohl by v dalších letech pojmout až 200 nových ředitelů základních a středních škol. Počítá se i s řediteli dalších typů škol a školských zařízení, o které by mohl být program v příštích letech rozšířen.

Zpětnou vazbu při přípravě programu a při přípravě nového konceptu podpory ředitelů v průběhu celé profesní dráhy bude zajišťovat rada složená ze zástupců České školní inspekce, Stálé konference ředitelů a hlavních stakeholderů přípravy ředitelů.

Další aktuality

26. červen 2025

Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

Číst více

20. červen 2025

V sérii konferencí jsme představili revizi kurikula pro předškolní a základní vzdělávání

Šestnácti odborných konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech se zúčastnilo téměř 3 200 pedagogických pracovníků a pracovnic.

Číst více

06. červen 2025

Absolventi mohou v dodatku k osvědčení prokazovat svou kvalifikaci v IT oblasti

Od letošního roku mohou absolventi gymnázií prokazovat v celé Evropské unii svoje dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Číst více

05. červen 2025

Evaluační nástroj pomáhá školám hodnotit praktické vyučování

Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

Číst více

04. červen 2025

Novela školského zákona přináší změny v oblasti financování škol a prvky modernějšího vzdělávání

Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, začne od roku 2026 platit nový způsob financování škol a školských zařízení. Změny mají za cíl také zajistit spravedlivější přístup ke vzdělávání, posílit jeho kvalitu a přiblížit výuku aktuálním potřebám žáků i společnosti.

Číst více