Cedefop – analýza a srovnání odborných kvalifikací

Odborné kvalifikace by měly být na národní i místní úrovni relevantní a přitom umožňovat mezinárodní srovnání. Metodám analýzy a srovnávání odborných kvalifikací se věnuje stručná zpráva Cedefopu.

V posledních letech se zvyšuje tlak na evropské systémy vzdělávání a odborné přípravy; vlivem technologických a demografických trendů přetvářejících poptávku po dovednostech a kvalifikacích se z celoživotního učení stává nezbytnost jak pro jednotlivce, tak i pro státy. Odborné vzdělávání a příprava musí reagovat na rychle se měnící potřeby trhu práce a přizpůsobovat nabídku kvalifikací poptávce po dovednostech. Zlepšení kvality, relevance a flexibility nabídky odborného vzdělávání je proto jádrem rámce evropské politiky odborného vzdělávání a přípravy na období 2021–2025, který zdůrazňuje význam mezinárodní spolupráce, mobility účastníků vzdělávání a pracujících a uznávání výsledků učení.

Na podporu provádění politik posilujících transparentnost a mezinárodní srovnatelnost kvalifikací realizoval Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) studii týkající se metod analýzy a srovnávání profilu a obsahu odborných kvalifikací, které se v jednotlivých evropských zemích stále do značné míry liší. Ve stručné zprávě Cedefop nastiňuje dva hlavní sledované cíle a stanovená řešení a jejich důsledky pro výzkumné pracovníky a tvůrce politik.

Celá stručná zpráva Cedefopu Analýza a srovnání odborných kvalifikací


Anotaci připravila Aneta Vencovská, stručnou zprávu přeložila Alena Kadlecová
Briefing note – Analysing and comparing VET qualifications [online]. Cedefop, August 2021 [cit. 2021-10-12].

Další aktuality

Zpráva o inspirativní konferenci Úspěšný ředitel

V závěru loňského roku proběhlo pod patronátem krajského pracoviště NPI ČR v Ostravě setkání ředitelů škol a školských zařízení. Obsahovou náplň konference tvořila témata vycházející přímo z požadavků škol.

Číst více

Jak na výuku žáků v heterogenní školní třídě

Přinášíme vám praktické pomůcky pro plánování dalších kroků v práci s heterogenní třídou, jak pedagogickým pracovníkům, kteří ve škole začínají, tak zkušenějším pedagogům, hledajícím nové impulzy pro svou práci.

Číst více

Zveme vás na čtvrtý ročník soutěže Učme chemii atraktivně

Pokud jste učitelé chemie a máte zajímavý projekt, se kterým byste chtěli seznámit veřejnost, neváhejte se přihlásit a soutěžit o zajímavé odměny.

Číst více

Živě: Pořizujeme digitální učební pomůcky z Národního plánu obnovy

Patříte ke školám, které v loňském roce nakoupily digitální pomůcky pro své žáky z prostředků Národního plánu obnovy nebo se je chystáte pořídit v letošním roce? Pak je kulatý stůl právě pro vás.

Číst více

Jak zlepšit výsledky žáků v matematice a přírodních vědách

Studie sítě Eurydice zkoumá, které přístupy evropských politik napomáhají lepším výsledkům žáků v matematice a přírodních vědách.

Číst více