Národní plán doučování pomůže zmírnit negativní dopady výpadku prezenční výuky

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem a neziskovými organizacemi spustilo Národní plán doučování.

Pandemie COVID -19 zasahuje do režimu vzdělávání na českých školách již bezmála jeden a půl roku. Výluka prezenční výuky nejen že negativně zasáhla do dosavadních studijních návyků a vzdělávání všech žáků, ale zvýšila rozdíly mezi školami a jednotlivými žáky, zatímco jedněm prospěla nebo je alespoň příliš nezasáhla, u jiných se vzdělávací výsledky zhoršily.

„I přes to, že se většina učitelů během distanční výuky velmi snažila, mnoha dětem dělala tato forma výuky větší problémy než jiným a ne všechny děti měly dostatečné zázemí a podmínky pro plnohodnotné zapojení. Přestože vládní intervence do ICT vybavení škol ve výši 1,3 mld. korun pomohla výrazně snížit počet dětí s omezeným přístupem k distanční výuce, vyskytly se případy žáků, které se zapojit nepodařilo,“ vysvětluje ředitel odboru řízení regionálního školství Jan Mušuta. „Pro některé děti a jejich vzdělávací dráhy by mohl být výpadek zcela zásadní. Plán doučování by měl být pomocnou rukou právě pro tyto děti, které neměly dostatečné podmínky, chyběla jim technika, podpora,“ doplňuje Zuzana Ramajzlová z organizace Člověk v tísni. Národní plán doučování je tedy určen především pro žáky ohrožené školním neúspěchem.

Na pokrytí nákladů na doučování žáků rozhodlo MŠMT základním a středním školám rozdělit v tomto roce téměř 250 milionů korun. Školy tyto prostředky obdrží prostřednictvím krajských úřadů na přelomu září a října. „Finanční prostředky mohou školy využít hlavně na doučování žáků, ale stejně tak na adaptační a socializační aktivity pro širší kolektivy žáků. Doučování se mohou ujmout nejen pedagogové z daných škol, ale i studenti z fakult připravujících budoucí učitele nebo další odborníci,“ říká ministr školství Robert Plaga.

Smyslem Národního plánu doučování je také iniciovat širokou neformální platformu škol, externích doučovatelů (jednotlivci, neziskové a jiné organizace a instituce), kteří budou intenzivně spolupracovat na poskytování co nejefektivnější podpory ohroženým dětem. Možnost využít prostředky i na zapojení lidí z okolí školy otevře nové cesty komunikace s dětmi a rodinami tam, kde dosavadní komunikace neprobíhala funkčně. Národní plán doučování tak umožňuje nejen využít intenzivně funkční nástroje, včetně zapojení asistentů pedagoga a podpůrných pozic na školách, ale i hledat nové cesty externí podpory dětem a školám, včetně již osvědčeného zapojení studentů pedagogických fakult. “Jsem rád, že v programu s námi spolupracují i vzdělávací a sociální neziskové organizace, jako je Člověk v tísni a další, aktivity školy budou podpořeny i z této strany. Věřím, že komunikace s rodinami a další vzdělávací podpora pro děti zabrání předčasným odchodům ze vzdělávání a položí základ pro dobrou profesní dráhu, navzdory omezením, která pandemie přinesla.” dodává ministr.

Doučování bude probíhat mimo vyučování a doučující hodiny dostanou zaplaceny. Základní školy a nižší stupně gymnázií a konzervatoří obdrží prostředky v závislosti na celkovém počtu žáků a zároveň dalších kritérií, například dle podílu problematicky zapojovaných dětí během distanční výuky na základě šetření České školní inspekce, a to v rozmezí 148 Kč až 740 Kč. Na žáka střední školy a konzervatoře pak obdrží prostředky pro doučování a podporu potřebných žáků v závěrečných ročnících (148 Kč na žáka).

V první fázi bude přímé doučování žáků probíhat do 31. prosince 2021. Národní plán doučování však rokem 2021 nekončí. Podpora doučování bude pokračovat nejméně do konce školního roku 2022/2023 z Národního plánu obnovy.


Pro podporu podzimního plánu doučování byla připravena metodická podpora na webových stránkách https://doucovani.edu.cz, které fungují jak pro školy a neziskové organizace, které budou doučování realizovat, tak i pro rodiče. Školy tu naleznou základní informace o možnosti využití finančních prostředků na doučování, administrativní podporu (např. vzory dohod), návrh postupu při výběru žáků k doučování a komunikaci s nimi a další podpůrné informace k doučování včetně kontaktů na organizace, které s doučováním mohou pomoci. Součástí webu jsou i inspirativní videa a materiály pro doučující.

Další aktuality

Jaké možnosti dalšího vzdělávání mohou získat školy zapojené do projektu APIV B

Z pravidelných evaluací projektu vyplývá, že největší praktický přínos pro práci učitelů a ředitelů škol mají individuální setkání s mentory a kouči.

Číst více

Cedefop vyhlašuje již šestý ročník fotografické soutěže o odborném vzdělávání

Cílem soutěže #CedefopPhotoAward je zviditelnit odborné vzdělávání a dát možnost žákům, studentům i dospělým ukázat jejich talent a užít si trochu zábavy po náročné koronavirové pandemii. 

Číst více

Nástroj pro ověřování jazykových kompetencí v češtině u žáků s odlišným mateřským jazykem

Projekt APIV A nabízí v současné době pedagogickým pracovníkům základních škol dva nástroje pro identifikaci úrovně osvojení češtiny u žáka s odlišným mateřským jazykem a jeho potřeb v oblasti češtiny.

Číst více

Zapojme všechny – Jak efektivně řešit výchovné obtíže ve třídě

Jak zvládat nevhodné chování ve třídě? Jak tyto problémy řešit, na koho se případně obrátit a co se v takových situacích osvědčilo?

Číst více

Zveme vás na online debatu První zkušenosti z doučování

Jaké jsou první zkušenosti s Národním plánem doučování a jeho realizací přímo ve školách? Jak školy motivují žáky a shánějí doučovatele? Jak je to s financováním programu? Odpoví vám zástupci ředitelů škol, ministerstva školství a neziskových organizací.

Číst více