Finsko rozšiřuje řadu poskytovatelů, kteří mohou nabízet odborné vzdělávání a přípravu v angličtině. Řeší tím nedostatek pracovních sil a nabízí více studijních a pracovních příležitostí i pro cizojazyčné studenty.

Ilustrační foto

Osm poskytovatelů vzdělávání a odborné přípravy získalo od finského ministerstva školství a kultury 13 nových oprávnění k poskytování odborného vzdělávání a přípravy v angličtině. Tímto krokem se zvyšuje nabídka odborného vzdělávání a přípravy v angličtině zejména v těchto oborech:

  • zdravotnictví a sociální služby;
  • úklidové a realitní služby;
  • ubytovací, restaurační a stravovací služby;
  • služby cestovního ruchu;
  • strojírenství a výrobní technologie.

Cílem je řešit nedostatek pracovních sil v mnoha odvětvích a nabídnout více studijních a pracovních příležitostí cizojazyčným studentům. Podmínkou pro udělení oprávnění k poskytování odborného programu v cizím jazyce však je, že poskytovatelé vzdělávání musí zajistit, aby studenti během svého studia dosáhli dostatečné úrovně také v národních jazycích, tj. finštině a švédštině. Poskytovatelé vzdělávání mohou dokonce organizovat jazykové vzdělávání jako volitelné moduly, aby pomohli studentům získat jazykové znalosti a kulturní dovednosti na úrovni, kterou potřebují v pracovním životě a která jim pomůže se integrovat. Poskytovatelé musí úzce spolupracovat se zaměstnavateli, aby se i oni zavázali ke vzdělávání a zajistili si tak přístup ke kvalifikované pracovní síle.

Dalším cílem rozšíření nabídky odborného vzdělávání a přípravy v angličtině je posílení životaschopnosti a konkurenceschopnosti regionů. Opatření slouží k poskytování vzdělávání, které primárně odpovídá potřebám finského trhu práce a nemělo by být využíváno např. pro výměnné programy studentů.

Od ledna 2023 má Finsko 23 poskytovatelů vzdělávání, kteří mohou nabízet 61 kvalifikací odborného vzdělávání a přípravy v angličtině. Ve srovnání se situací na začátku podzimu 2021 to znamená rozšíření kvalifikací odborného vzdělávání a přípravy poskytovaných v angličtině o 50 %.


Připravila Martina Kaňáková

Finland: more VET provided in English [online]. Cedefop, 26/04/2023 [cit. 2023-05-29]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/finland-more-vet-provided-english

Supply of vocational education and training in English extended from beginning of 2023 [online]. Ministry od education and culture, 18/11/2022 [cit. 2023-05-29]. Dostupné z: https://okm.fi/en/-/supply-of-vocational-education-and-training-in-english-extended-from-beginning-of-2023?languageId=en_US

Foto od Tim Mossholder na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika 

Další aktuality

07. říjen 2024

Skills Intelligence: nástroj pro odhalování budoucích kvalifikačních potřeb

Jaké kvalifikace budou v budoucnosti na trhu práce nejžádanější? A které dovednosti budou pracovníci potřebovat? Odpovědi přináší projekce budoucích kvalifikačních potřeb, které na celoevropské úrovni vytváří Cedefop.

Číst více

27. září 2024

Zahájili jsme druhý ročník kvalifikačního studia Lídr školy

Dvouletou cestu ke splnění kvalifikačních předpokladů a osvojení pedagogického leadershipu má nyní před sebou 72 nových studentů a studentek.

Číst více

26. září 2024

Jak lépe připravovat děti na život v digitální éře?

Cílem spolupráce Partnerství pro vzdělávání 2030+ a NPI je propojit klíčové experty a expertky při hledání cest, jak zlepšit digitální wellbeing dětí ve školním prostředí.

Číst více

25. září 2024

Švédské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Švédsku.

Číst více

12. září 2024

Podepsali jsme memorandum o spolupráci s organizací Elixír do škol

Ředitelé Ivo Jupa a Petra Prošková podepsali memorandum, aby mohly obě organizace lépe koordinovat aktivity zaměřené na profesní vzdělávání učitelů a na podporu motivace pedagogů k dalšímu vzdělávání.

Číst více