Jak postupovat v přijímání a začleňování dětí/žáků cizinců do škol

Jak postupovat v přijímání a začleňování dětí/žáků cizinců do škol  KP - Praha a Střední Čechy

Mohlo by Vás zajímat

Podtitul
KP - Praha a Střední Čechy
Termín konání
20. dubna 2021, 13.00 - 17.30
Místo konání
online MS Teams
Lektor
Mgr. Klára Záleská, Ph.D.
Doporučeno
ředitelům škol a školských zařízení, zástupcům ředitelů škol a školských zařízení, odborným pracovníkům školních poradenských pracovišť
Počet hodin
6
Cena
0.00
Garant
Ing. Mgr. Alžběta Kubcová Vitoulová - alzbeta.kubcova@npi.cz ,tel.: 222 122 249, mobil: 770 179 604
Číslo webináře
N86-14-11-211
Číslo akreditace
MSMT-32503/2020-4-789

Anotace

Cílem vzdělávacího programu je seznámit vedení škol a školských zařízení s jednotlivými kroky, které je nezbytné učinit při přijímání dětí/žáků cizinců a s dalšími postupy, které je možné využít k úspěšnému a bezproblémovému začlenění. Účastníci získají informace o možnostech podpory dětí/žáků cizinců, jejich rodičů a pedagogických pracovníků.  



OBSAH:




  1. Možnosti podpory pro ředitele (1 hodina)

    1. Legislativa.

    2. Představení NPI ČR, integračních center v krajích a NNO – možnosti podpory pro školy a školská zařízení v otázce přijímání a začleňování dětí/žáků cizinců. 



  2. Co dělat při prvním kontaktu s cizinci (1 hodina)

    1. Přijímací rozhovor – jak by měl probíhat, kdo by se ho měl účastnit, jaké by měl mít charakteristiky a co by měl zjišťovat.

    2. Spolupráce s rodiči cizinci – proč je spolupráce s rodiči cizinci klíčová, jak ji navázat, v čem může být komunikace s rodiči cizinci problematická.

    3. Inspirace ze Skandinávie – jakým způsobem je v Norsku a Švédsku prováděn přijímací rozhovor, proč je nutné, aby se ho účastnili rodiče cizinci i jejich dítě; jaké jsou zásady pro spolupráci s rodiči a jaká je reálná situace v této oblasti v hlavních městech Norska a Švédska.



  3. Co je dobré vědět o přítomnosti dítěte/žáka cizince ve škole (1 hodina)

    1. Jaké to je mít dítě/žáka cizince ve třídě, na co učitelé mohou narážet kromě jazykové bariéry, jak se s těmito výzvami vypořádat.

    2. Co potřebují učitelé, představení výsledků pedagogického výzkumu (neznalost kultury cizinců, obavy z odlišných kultur, neznalost potřeb dětí/žáků cizinců, nejistota v komunikaci s rodiči cizinci).



  4. Příklad dobré praxe (2 hodiny)

    1. Zástupci vedení tří škol (MŠ, ZŠ, SŠ) – konkrétní formy podpory, osvědčené materiály.



  5. Praktický workshop (1 hodina)

    1. Jaké to je být cizincem ve škole - praktický workshop využívající prvky dramatické výchovy (hra v rolích).