Respektující přístup a jeho role při práci s nadanými dětmi/žáky

Respektující přístup a jeho role při práci s nadanými dětmi/žáky

Mohlo by Vás zajímat

Termín konání
13. května 2021, 14.00 - 15.30
Místo konání
všechna pracoviště NPI ČR
Lektor
Mgr. René Gavlas
Doporučeno
pedagogům MŠ, pedagogům 1. stupně ZŠ, pedagogům 2. stupně ZŠ, pedagogům gymnázií, ředitelům škol a školských zařízení, psychologům
Počet hodin
2
Cena
0.00
Garant
Ing. Martina Čaputová - martina.caputova@npi.cz ,tel.: 596 120 454, mobil: 778 880 451
Číslo webináře
C67-51-20-211

Anotace

K tomu, aby dítě projevilo a uplatnilo své nadání, nestačí být nadaným. Primárně musí mít uspokojeny své lidské potřeby, zejména sebeúctu, musí být motivováno, musí mít schopno fungovat v mezilidských vztazích.



Potřeby



Když má dítě nebo dospělý nenaplněnou nějakou svoji potřebu, vede to k negativním emocím. U dětí, které ještě nemají rozvinuté zvládání svých emocí, se frustrace potřeb projeví většinou nežádoucím chováním. Základní potřebou je potřeba sebeúcty.



Motivace



To, zda budeme něco dělat sami od sebe, nebo proto, že nás k tomu tlačí někdo druhý, má zásadní důsledek na kvalitu té činnosti. Jedním z důležitých cílů výchovy je zprostředkovat dětem smysl činností, které po nich chceme. Jen tak je budou dělat děti z vnitřní motivace. Tedy i tehdy, když nebude nablízku nikdo, kdo by je řídil a kontroloval.



Mezilidské vztahy



Stěžejní pro utváření mezilidských vztahů je to, zda zvolíme autoritativní, nebo respektující výchovu. Respektovat děti znamená vědomě opustit mocenský přístup ve výchově a vzdělávání. Tím ovšem není myšleno, že by si děti měly dělat zcela, co chtějí. Existují respektující a přitom účinné způsoby, jak zprostředkovat dětem potřebné hranice chování.



Děti v autoritativních, mocenských vztazích mají v podstatě dvě možnosti – buď budou poslušní, nebo půjdou do vzdoru.  Z poslušných dětí často vyrostou dospělí, kteří jsou manipulovatelní, s nevyužitým vlastním potenciálem (dělají, co chtějí druzí, ne to, co by chtěli rozvinout oni sami), v pracovních vztazích postrádají iniciativu a kreativitu.



V tomto vzdělávacím programu (prvním z cyklu 4) se účastníci dozví, co je to respektující přístup, jaký je rozdíl mezi autoritativním a respektujícím přístupem, jaké jsou neefektivní způsoby komunikace, komunikace, která zasahuje do sebeúcty a naopak jak komunikovat efektivně.