Metodická podpora NPI ČR pro učitele žáků se sluchovým postižením pro předměty: Český znakový jazyk a Český jazyk (jako druhý jazyk)
V rámci webináře se účastníci kurzu podrobněji seznámí s jednotlivými výstupy a obsahem metodického materiálu zamřeného na podporu jazykového vzdělávání žáků se sluchovým postižením, zejména žáků, kteří v komunikaci preferují český znakový jazyk. Pedagogičtí pracovníci budou moct prostřednictvím webináře rozvíjet kompetence pro práci s žáky v rámci předmětů Český znakový jazyk a Český jazyk (jako druhý jazyk). Webinář si klade za cíl podpořit učitele – uživatele/rodilé mluvčí českého znakového jazyka, kteří učí nebo chtějí učit „svůj (mateřský) jazyk“. Bude diskutována otázka spolupráce slyšících a neslyšících pedagogů, vymezení rolí, výhody a úskalí této spolupráce. Dále budou představeny vybrané lingvodidaktické postupy při výuce češtiny jako jazyka druhého. Účastníci semináře se seznámí se sadou pracovních listů, které rozvíjí konkrétní jazykové dovednosti žáků.
Obsah webináře:
- Prezentace metodického materiálu zaměřeného na výuku předmětu Český znakový jazyk. Podpora pedagogů – rodilých mluvčích českého znakového jazyka. Osobnost učitele českého znakového jazyka: jeho vzdělání a kompetence. Didaktické postupy. Práce v heterogenní skupině žáků (z hlediska rozdílných komunikačních kompetencí, věku i rozumových předpokladů žáka).
- Zásady spolupráce slyšících a neslyšících pedagogů. Formy spolupráce. Vymezení rolí. Organizace práce. Výhody a úskalí spolupráce, možnosti, jak předcházet vzájemnému nedorozumění.
- Čeština jako druhý jazyk. Prezentace vybraných jazykových jevů. Ukázky konkrétních cvičení. Modelování cvičení pro heterogenní skupinu žáků. Rozvoj dovednosti čtení a psaní – základní doporučení. Prezentace pracovních listů (gramatika, čtení a psaní).
- Prezentace pracovních listů určených pro rozvoj sociokulturních kompetencí žáků se sluchovým postižením. Pravidlo jedné náročnosti. Vizuální stránka zpracování. Výuka prostřednictvím českého znakového jazyka. Možnosti modifikace či gradace úloh.
- Shrnutí, diskuze.
Hosté:
PhDr. Anna Cíchová Hronová – řešitelka úkolu NPI ČR, spoluautorka publikace: Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením (čeština jako druhý jazyk), 1. a 2. část, metodická podpora pro učitele
Mgr. Romana Petráňová, Ph.D. – řešitelka úkolu NPI ČR: Výuka českého znakového jazyka pro žáky se sluchovým postižením, 1. a 2. část, metodická podpora pro učitele
Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. – spoluautorka publikace: Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením (čeština jako druhý jazyk), 1. a 3. část, metodická podpora pro učitele
PhDr. Renata Votavová – řešitelka úkolu NPI ČR: „Vzdělávání žáků se sluchovým postižením v předškolním, základním a středním vzdělávání“
Mgr. Petr Vysuček, Ph.D. – odborný garant metodické podpory NPI ČR
Jazyk programu: český znakový jazyk, čeština.
Záznam webináře bude umístěn na úložišti NPI ČR k opětovnému shlédnutí
Poznámka: Webináře se také mohou zúčastnit studenti oboru Speciální pedagogika (logopedie, surdopedie) a studenti oboru Jazyky a komunikace neslyšících (dříve Čeština v komunikaci neslyšících).
Číslo programuP93-03-15-232 |
|
GarantBc. Martina Krumpolcová 775 755 038 Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
14. listopadu 2023, 15.00 - 17.00
Cena
0,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|